Po serii rozmów między Egiptem i Rosją, rosyjski minister transportu, Maksim Sokołow, ogłosił, że na przełomie sierpnia i września na lotniskach w Egipcie zostaną przeprowadzone testy mające na celu wznowienie lotów. Komunikacja lotnicza między Egiptem a Rosją została zawieszona po zamachu terrorystycznym na rosyjski samolot pasażerski linii Metrojet lecący z Szarm el-Szejk, w który zginęły 224 osoby. Egipski minister lotnictwa cywilnego, Szarif Fathi, zapowiedział, że pomyślny wynik testów bezpieczeństwa umożliwi wznowienie lotów w październiku.
Plan testów bezpieczeństwa i ewentualnego wznowienia lotów Egipt-Rosja został omówiony podczas wizyty Fathiego w Moskwie w połowie lipca 2016 r. Zakłada on wdrożenie specjalnych procedur bezpieczeństwa dotyczących kontroli pasażerów oraz weryfikacji pracowników lotnisk. Strony dopuszczają także otwarcie specjalnego terminala dla turystów rosyjskich, gdyby zaszła taka potrzeba, jednakże nie jest to traktowane jako wstępny warunek wznowienia lotów.
Oficjalne śledztwo dotyczące przyczyn katastrofy samolotu Metrojet, który rozbił się w październiku 2015 r., nie zostało zakończone, jednak do zamachu przyznał się ISIS. Według agencji Reuters mechanik linii EgyptAir, działający w porozumieniu z dwoma policjantami i bagażowym, podłożył ładunek wybuchowy na pokład rosyjskiego samolotu.
Katastrofa samolotu Metrojet doprowadziła do spadku liczby turystów w Egipcie o 46%, przy czym liczba turystów rosyjskich spadła praktycznie do zera. Loty do Egiptu zawiesiły także brytyjskie linie lotnicze i jedynie część linii lotniczych planuje ich wznowienie. Liczba turystów z innych krajów Europy Zachodniej i Bliskiego Wschodów spadła o ok. 30%. Sektor turystyczny jest kluczowy dla gospodarki Egiptu, a spadek obrotów odbija się niekorzystnie na bilansie handlowym.
Czytaj więcej (Mada Masr) >>
Czytaj więcej (Mada Masr) >>
Czytaj więcej (Al Ahram) >>
Czytaj więcej (Al Ahram Weekly) >>
Czytaj więcej (The Telegraph) >>
Czytaj więcej (Daily News Egypt) >>
Czytaj więcej (Reuters) >>