Koncepcje Zachodu i Rosji dotyczące rozwiązania konfliktów na Ukrainie i w Syrii, możliwości współpracy Unii Europejskiej i NATO z Rosją, a także kształt przyszłej strategii globalnej UE - powyższych zagadnień dotyczyła dyskusja podczas konferencji "EU and Russia: in search of a new modus operandi", zorganizowanej w Berlinie przez Niemiecką Radę Polityki Zagranicznej (DGAP) i Rosyjską Radę Stosunków Międzynarodowych (RIAC) w ramach programu EU - Russia Experts' Network. W panelu "Looking beyond Minsk: the EU, Ukraine and Russia in the European security system" wziął udział Eugeniusz Smolar, ekspert i członek Rady Fundacji CSM.
WięcejIndonezja to czwarty kraj świata pod względem liczby ludności. Jest to również ósma gospodarka globu, biorąc pod uwagę PKB ważony parytetem siły nabywczej (większy niż PKB Francji czy Wielkiej Brytanii i blisko trzykrotnie większy, niż PKB Polski). W stolicy Indonezji Jakarcie mieści się Sekretariat Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN), założonego w 1967 r. i skupiającego 10 państw regionu. W programie wizyty Prezesa CSM dr Małgorzaty Bonikowskiej znalazły się m.in. spotkania w ministerstwach spraw zagranicznych, handlu i planowania Indonezji, Sekretariacie ASEAN, a także z indonezyjskimi think tankami i środowiskiem akademickim.
WięcejNie mamy czegoś, co można nazwać doktryną polskiej polityki zagranicznej. Nie chodzi tutaj o jakiś dokument, lecz raczej o świadomość, jak definiować polskie interesy oraz jaką rolę Polska chce odgrywać w UE i szerzej – w świecie. Takie głębokie zrozumienie nie może mieć formy dekretu rządu, ale powinno być efektem szerokiej debaty społecznej. Poważną przeszkodą w Polsce jest zablokowanie swobodnej dyskusji politycznej. U nas łatwo można zamknąć usta oponentom, sugerując, że albo reprezentują oni obce interesy, albo są naiwni - mówi Janusz Reiter, Przewodniczący Rady Fundacji CSM, w rozmowie z dr Andrzejem Olechowskim dla magazynu THINTKANK, przeprowadzonej w 2013 roku.
WięcejPrzewodnicząc obecnie wspólnocie ASEAN, Laos stara się wykorzystać sprzyjającą koniunkturę polityczno-gospodarczą. Sprzyja temu także odbudowa przez USA wpływów w regionie Azji Południowo-Wschodniej, aby umocnić swoją pozycję w tej części świata. Ograniczenia dla tych zamierzeń wiążą się z coraz większym znaczeniem politycznym Chin i Wietnamu. Wyzwania dla władz Laosu dotyczą jednak nie tylko polityki zagranicznej i relacji z głównymi graczami w regionie, ale także utrzymania wysokiego tempa wzrostu gospodarczego i przeprowadzenia niezbędnych reform ustrojowych w kraju - pisze dr Tomasz Gerlach w analizie "Laos: między szansą na rozwój a ograniczeniami systemu".
WięcejAtaki terrorystyczne na lotnisku Zaventem i stacji metra Maelbeek w Brukseli, do których doszło w ubiegłym tygodniu, po raz kolejny pokazały, że Europa nie jest już bezpieczną częścią świata. 35 osób poniosło śmierć, a ponad 300 zostało rannych. Na szczęście jeden z ładunków wybuchowych nie eksplodował, dzięki czemu udało się uniknąć jeszcze większych strat. Tzw. Państwo Islamskie (zwane ISIS lub IS) wzięło odpowiedzialność za samobójcze zamachy przeprowadzone przez dwóch braci el-Bakraoui, muzułmanów w wieku około 30 lat - pisze Mahan Charmshir (Uniwersytet Warszawski) w komentarzu "The Islamic State and the Caliphate. Europe in danger".
WięcejWznowienie negocjacji dotyczących umowy o strefie wolnego handlu pomiędzy Unią Europejską i Indiami jest głównym celem 13. Szczytu UE - Indie, odbywającego się w Brukseli. Rozmowy w stolicy Belgii dotyczą również szeregu innych zagadnień, takich jak m.in.: plan działań UE - Indie w okresie do 2020 roku i priorytety partnerstwa strategicznego, kwestie migracji i mobilności, dostęp do wody pitnej oraz wspólne inicjatywy w dziedzinie energetyki i powstrzymywania zmian klimatycznych. Przywódcy UE oraz Indii koncentrują się również na głównych wyzwaniach dla międzynarodowego bezpieczeństwa, związanych m.in. z problemem terroryzmu i sytuacją na Ukrainie.
WięcejJedyną realną szansą na reformę Rady Bezpieczeństwa ONZ jest wydłużenie kadencji niestałych członków i umożliwienie im reelekcji. Inne postulaty, takie jak np. zwiększenie liczby członków stałych, będą blokowane przez główne mocarstwa ze względu na rozbieżne interesy w poszczególnych regionach. Warto też pamiętać, że nieefektywność systemu ONZ wynika z ograniczeń organizacyjno-finansowych. Roczny budżet najważniejszej instytucji odpowiedzialnej za globalne bezpieczeństwo jest mniejszy, niż np. budżet nowojorskiej straży pożarnej - powiedział dr Bartłomiej Nowak, ekspert CSM, podczas seminarium "Rada Bezpieczeństwa ONZ w ładzie międzynarodowym w XXI wieku".
Więcej