Unia Europejska, do której wstąpiła w 2004 roku Polska, nie jest już Unią znaną z dzisiejszych czasów. W ciągu ostatniej dekady projekt integracyjny został osłabiony przez trzy kryzysy: konstytucyjny z 2005 roku, z którym wiąże się kryzys przywództwa i wizji w UE, gospodarczy i strefy euro, zapoczątkowany w 2008 roku, oraz kryzys bezpieczeństwa, czyli destabilizację europejskiego sąsiedztwa w wyniku agresji Rosji na Ukrainę w 2014 roku i niekontrolowanego napływu uchodźców. Wszystko to doprowadziło do wzrostu nastrojów nacjonalistycznych na kontynencie - powiedział prof. Bogdan Góralczyk podczas dyskusji CSM i ośrodka THINKTANK poświęconej przyszłości Europy.
WięcejZarówno w obszarze bezpieczeństwa, jak i energetyki istnieją rozbieżności pomiędzy Polską i Niemcami. W tej pierwszej dziedzinie perspektywy się znacznie zbliżyły, ponieważ dla Niemców aneksja Krymu i agresja Rosji wobec Ukrainy były szokiem i porażką niemieckiej Ostpolitik. Nie zmienia to faktu, że wizje tego, jak budować relacje z Rosją w przyszłości są różne, szczególnie po stronie SPD. Ostatnim przykładem jest stosunek do gazociągu Nord Stream 2 czy Aktu Stanowiącego NATO - Rosja z 1997 roku - ocenił dr Bartłomiej Nowak, szef Katedry Stosunków Międzynarodowych w Akademii Finansów i Biznesu Vistula, ekspert CSM, a także Sekretarz do Spraw Polityki Zagranicznej w Nowoczesnej, podczas panelu dyskusyjnego "Rosja-Ukraina: (nie)zapomniany konflikt" w ramach konferencji "Polsko-niemiecki tandem bezpieczeństwa".
WięcejWiele zagrożeń w cyberprzestrzeni wiąże się z wydarzeniami, które są początkowo lekceważone. Dlatego tak potrzebne jest wprowadzenie w Polsce kompleksowego systemu wczesnego ostrzegania w tej dziedzinie - stwierdził Maciej Urbański (Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Sygnity) podczas dyskusji "Cyberbezpieczeństwo - jak się chronić?" w Krajowej Szkole Administracji Publicznej. W infrastrukturze krytycznej kluczowy jest jej najsłabszy element, ponieważ decyduje on o bezpieczeństwie całego systemu - dodał Piotr Januszewicz (Zastępca Dyrektora Departamentu Cyberbezpieczeństwa w Ministerstwie Cyfryzacji RP). Debatę moderowała dr Małgorzata Bonikowska, Prezes CSM i ośrodka THINKTANK.
WięcejDyskusje w formule okrągłego stołu w ramach International Working Group to przedsięwzięcie, w którym biorą udział eksperci i działacze społeczni z Polski, Ukrainy, Rosji i Niemiec. Tegoroczne spotkanie w Warszawie, zorganizowane przez Fundację im. Heinricha Bölla oraz Instytut Spraw Publicznych, było kontynuacją inicjatywy zapoczątkowanej w Kijowie. Uczestnicy dyskutowali na temat różnych wymiarów bezpieczeństwa międzynarodowego, biorąc za punkt wyjścia zasady Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE). Eugeniusz Smolar, ekspert i członek Rady Fundacji CSM, przedstawił koncepcje bezpieczeństwa Polski po 1989 roku.
WięcejW ciągu ostatnich dwóch lat, m.in. na skutek aneksji Krymu przez Rosję oraz kryzysu migracyjnego w Europie, doszło do znaczących zmian architektury bezpieczeństwa na Starym Kontynencie. Najważniejszych zagrożeń, wobec których stoją obecnie Polska, Unia Europejska oraz NATO, także w kontekście kryzysów powstałych po agresji rosyjskiej na Ukrainie w 2014 roku oraz w związku z napływem uchodźców do Europy, dotyczyło szkolenie zorganizowane w Ambasadzie Kanady w Warszawie. Wzięła w nim udział 40-osobowa grupa kanadyjskich dyplomatów i oficerów. Kluczowe wyzwania dla regionu i kontynentu omówił Eugeniusz Smolar, ekspert i członek Rady Fundacji CSM.
WięcejWietnam ma szanse stać się w tym roku głównym partnerem gospodarczym Polski wśród 10 krajów ASEAN, a Polska chce być szerzej obecna w tej części świata i rozumieć dynamikę zachodzących tu procesów. Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej nie można porównywać do UE. To przede wszystkim platforma regionalnego dialogu państw, zbliżania kultur, a także ważny wentyl bezpieczeństwa, niwelujący spory – powiedziała dr Małgorzata Bonikowska, Prezes CSM, na spotkaniu z ekspertami z Wietnamskiej Akademii Nauk. Podczas warsztatów poruszono także temat sytuacji na Morzu Południowochińskim – jednego z najważniejszych problemów terytorialnych na świecie.
WięcejZ Rosją nie można negocjować z pozycji słabości, dlatego w interesie Polski leży wzmocnienie potencjału obronnego kraju, regionu i całego Zachodu w obliczu ekspansywnej rosyjskiej polityki. Warto przy tym pamiętać, że działania Kremla są realizowane na dwóch poziomach. Z jednej strony chodzi o wywieranie wpływu na opinię publiczną w krajach zachodnich, z drugiej - o oddziaływanie na oficjalne stanowiska państw - powiedział Eugeniusz Smolar, ekspert i członek Rady Fundacji CSM, podczas spotkania z przedstawicielami greckich think tanków: drem Giorgosem Triantafyllou (Helleńska Fundacja Polityki Europejskiej i Zagranicznej) oraz drem Athanasiosem Drougosem (analystsforchange.org).
Więcej