W dniach 27-28 listopada 2014 roku w Centrum Konferencyjno-Wystawienniczym EXPO Łódź, odbyła się druga edycja Kongresu POLANDAFRICA z udziałem najwyższych przedstawicieli władz polskich oraz rządów afrykańskich. Było to forum dyskusji bieżących zagadnień biznesowych, najlepszych praktyk oraz strategii dla rosnących możliwości wzajemnej współpracy. Było to także kulminacyjne wydarzenie dla agencji inwestycyjnych, organizacji biznesowych, izb gospodarczych oraz przedsiębiorców z Afryki i Polski. Głównym celem Kongresu było wspieranie rozwoju stosunków gospodarczych między Polską a Afryką. Specjalnie na to wydarzenie, wspólnie z THINKTANK, CSM opracował Leksykon Państw Afrykańskich w jęz. angielskim. 

Więcej

Paneliści reprezentujący różne sektory społeczeństwa norweskiego i polskiego analizowali wyzwania społeczno-ekonomiczne obu krajów oraz szanse związane z integracją Polaków w Norwegii. W debacie wzięła udział prof. dr hab. Krystyna Iglicka, ekspert CSM. Podczas spotkania dyskutowano również o stosunkach między Polską i Norwegią w wymiarze kulturalnym. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Ambasadę RP w Oslo.

Więcej

Królestwo Maroko – najbardziej stabilne państwo europejskiego Południa – jest gospodarczo, historycznie i kulturowo związane z Europą. Aktywnie promuje współpracę na kontynencie, pozycjonując się jako łącznik Maghrebu z Afryką Subsaharyjską. Zalety marokańskiego rynku to m.in. stabilna sytuacja gospodarcza i polityczna, intensywna wymiana handlowa, inwestycje zagraniczne, strategiczne położenie, rozbudowana sieć umów o wolnym handlu z państwami Afryki oraz znacząca obecność marokańskich spółek w sąsiednich krajach. Podczas konferencji w Warszawie zorganizowanej przez Bank Zachodni WBK oraz Grupę Santander prelegenci podkreślali m.in. aktywność marokańskich banków, z których najaktywniejszy jest AWP, działający w krajach Maghrebu oraz w Afryce Środkowo-Zachodniej. 

Więcej

Konieczność zacieśniania współpracy polsko-niemieckiej na poziomie samorządowym wymieniana jest często jako najważniejsze wyzwanie współczesnych stosunków między tymi krajami. Problemy, z którymi borykają się samorządy po obu stronach Odry dalekie są od wielkiej polityki kreowanej na linii Warszawa-Berlin, a rozwiązywane są raczej na poziomie współpracy lokalnej, skupiając się nad bieżącymi sprawami. Współpraca ta wpisuje się również w wewnątrz-europejską współpracę regionalną, która stanowi jeden z filarów Unii Europejskiej. Autorem analizy jest samorządowiec Julita Miłosz-Augustowska.

Więcej

18 listopada odbyło się spotkanie w ambasadzie Niemiec w ramach "salonu intelektualnego". W debacie, w której CSM był reprezentowany przez Antoniego Wierzejskiego, rozmawiano o innowacjach w najszerszym pojęciu tego słowa. Eksperci i przedstawiciele świata nauki zastanawiali się nad silnymi oraz słabymi stronami Polski jeśli chodzi o innowacyjność. Uczestnicy debaty uznali, że mimo, iż Polska ma wciąż sporo do zrobienia w takich kwestiach, jak lepszy dialog między nauką a biznesem oraz wiążącą się z nim komercjalizacją badań naukowych, to potencjał Polski jest niedoszacowany, biorąc pod uwagę choćby ranking szanghajski, badający poziom uczelni wyższych na świecie.

W dniach 16-21 listopada odbyło się na zachodnim wybrzeżu USA największe polskie wydarzenie gospodarcze ostatnich lat. Przy jego organizacji pracowały m.in. resorty spraw zagranicznych, nauki i szkolnictwa wyższego, gospodarki oraz środowiska. Polskiej delegacji, której przewodniczyła podsekretarz stanu Katarzyna Kacperczyk, towarzyszyło ponad 150 przedstawicieli firm, instytutów naukowo-badawczych, uniwersytetów oraz organizacji zaangażowanych we wdrażanie innowacyjnych projektów. Był wśród nich także ośrodek THINKTANK i Centrum Stosunków Międzynarodowych.

Więcej

Iran i Polskę łączą nie tylko kilkusetletnie relacje, ale także pragmatyzm społeczeństwa i dążenie do wykorzystywania szans, jakie przynosi teraźniejszość. Jedną z nich jest współpraca gospodarcza i handlowa. Polska szuka nowych partnerów i rynków, Iran ma szansę wrócić do międzynarodowego krwioobiegu gospodarczego. Wiedzą to doskonale Niemcy, Francuzi, Brytyjczycy, ale także mała Litwa, która ma większe obroty z Iranem niż Polska. Najwyższy czas, aby polskie produkty i marki pojawiły się na tym 80-milionowym rynku, jak to miało miejsce w minionych stuleciach. W seminarium zorganizowanym we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Ambasadą RP w Teheranie uczestniczyli m.in.: irański wiceminister kultury i wytycznych islamistycznych Seyed Abbas Salehi, polska wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Monika Smoleń, ambasador RP w Islamskiej Republice Iranu Juliusz Gojło, prezes CSM dr Małgorzata Bonikowska oraz inni przedstawiciele polskich i irańskich think tanków, urzędnicy MSZ Iranu i Polski, przedsiębiorcy, akademicy i działacze Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Irańskiej.

Więcej

PARTNERZY