Thinktanki powinny być pośrednikiem pomiędzy światem akademików, analityków i światem decydentów politycznych, którzy mają władzę, ale niekoniecznie ekspercką wiedzę. Zadaniem thinktanków jest wnikliwe przyglądanie się rzeczywistości i publikowanie syntetycznych opracowań. Ośrodki tego typu wyróżnia nastawienie na pragmatyzm, w odróżnieniu od jednostek badawczych na uczelniach. Analiza powstała w thinktanku nie może być napisana hermetycznym językiem, przeznaczonym dla wąskiego grona odbiorców, ale powinna być zrozumiała także dla laików - powiedziała dr Małgorzata Bonikowska, Prezes CSM, w audycji "Zmiennicy" na antenie Programu Czwartego Polskiego Radia.

Pierwsze thinktanki na świecie powstały ponad sto lat temu, natomiast w Polsce zaczęto myśleć o tworzeniu takich ośrodków dopiero po 1989 roku. Obecnie mamy w kraju około 50 thinktanków, przy czym są to podmioty bardzo zróżnicowane zarówno pod względem formy działalności, jak też obszaru badań - dodała dr Bonikowska.