
 

 

www.csm.org.pl 

  

Information warfare  
in the Internet 

COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     
IN THE CEE COUNTRIES 

Centre for International 
Relations & Partners 

 

Authors:  

Czech Republic: Jonáš Syrovatka  

Hungary: Daniel Bartha, Botond 

Feledy, András Rácz  

Moldova: Petru Macovei  

Poland: Antoni Wierzejski 

Slovakia: Dušan Fischer  

Ukraine: Margo Gontar  

 

Edited by: Antoni Wierzejski 

Proofreading: Joshua A. Dankosky 

This paper summarises the project entitled “Information 

warfare in the Internet. Exposing and countering pro-Kremlin 

disinformation in the Central and Eastern European 

Countries” and was financed by the International Visegrad 

Fund. The project's main goal was to understand the 

complexity of tools adopted by the Kremlin to manipulate 

public opinion and affect political, social and business 

environment in the V4 countries plus Moldova and Ukraine. 

06/2017 



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

2 

Since  1989,  all  Russian  proposals  start-

ing  with  Gorbachev’s  “Common  Europe-

an  Home”  and  ending  with  Medvedev’s  

“New  European  Security  Architecture” 

have  had  the  same  objectives:  to  abolish  

or  at  least  to  weaken  the  inner  cohesion  

of  the  existing  Transatlantic  and  Europe-

an  Institutions  (such  as  NATO  and the 

EU),   as  well  as  the  presence  and  influ-

ence  of  the  US  in  Europe.   These often  

country-tailored  measures  (that  accompa-

ny  Russia’ s  aggressive  activities  in  the  

region), go hand-in-hand with the disinfor-

mation campaign striving at fragmenting 

and shaking European unity and  undermin-

ing Transatlantic relations, jeopardise Euro-

pean security and need to be exposed.  

Regarding the methodology used in this 

project the analysed cases of disinfor-

mation/propaganda stories were analysed in 

the EU East Stratcom Team fashion. The 

Task Force was set up in 2015 to address 

Russia's ongoing disinformation campaigns. 

It reports on disinformation on a weekly 

basis with its main product: Disinformation 

Review. This is the most important initiative 

in Europe when it comes to debunking 

disinformation. Hence, we decided to use its 

methodology and best practices but also 

added some new features to the disinfor-

mation table. Each of the partners analysed 

its country's internet media between July 

and October 2016. The consortium decided 

that partners know best the disinformation 

websites landscape in their respective coun-

tries, so we decided not to intervene in the 

decision regarding the websites which were 

picked for the analysis.   

Propaganda/disinformation cases were 

analysed in terms of the date of an article, its 

title, link to it, form of output, source of 

disinformation, section about the 

source/media news website, “big” subject – 

the narrative, disinformation/faked or dis-

torted news, disproof/facts on the ground 

and technique. 

As far as trolling is concerned, one article in 

Poland was analysed with more than 2,000 

comments. Some key narratives were drawn 

from it. Social media trolling was not part of 

the analysis as well as videos on YouTube.  

During the project the consortium initiated 

cooperation with the EU East Stratcom 

Team by sending disinformation cases 

uncovered during the project. The EU East 

Stratcom Team mainly counts on the work 

of volunteers. So far, around 30 cases re-

ported from this project were published in 

the Disinformation Review. Hopefully this 

cooperation will continue after the project's 

termination. It is important to note that for 

example, cases from Poland were the first 

reported case by a Polish source to appear in 

the Disinformation Review. This is one of 

the practical outputs from this project. It 

should also be mentioned that the Prague 

Security Studies Institute was the most 

active contributor from the consortium to 

the Disinformation Review. 

While the main conclusions from analysis 

are drawn from the cases found in the July-

October period we will also assess more 

general trends in the analysed countries in 

order to get a bigger picture.  



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

3 

Czech Republic 
 

Channels 

Since the Ukrainian crisis, the subject of 

disinformation campaigns has received 

increased attention in the Czech Republic. 

It has been estimated that there are around 

40 websites engaged in such activities.
1
 

But attention should not be limited only 

to websites, other channels such as Face-

book pages or YouTube can be effective-

ly utilised to project similar messages. 

The number of authors contributing to 

these channels is difficult to estimate. The 

Internet excels in enabling anonymity and 

even if the author is stated, it may prove 

difficult to confirm the real source of 

information. Channels are also intercon-

nected to the extent that in an effort to 

increase activity, they repost articles from 

similarly-minded sources.  

 

Only rough estimates can be made about 

the number of readers. Some of these 

channels give the number of how many 

times an article has been viewed, but the 

relevance of this information is question-

able. Also, the numbers on Facebook are 

not a sufficient indicator either. Firstly, it 

is not easy to prove if the profiles of 

followers are not generated through paid 

campaigns. Secondly, hardly all readers 

 

1 Echo24 (27. 2. 2015) – 

http://echo24.cz/a/isYwV/42-ceskych-a-
slovenskych-webu-ktere-siri-ruske-lzi 

of alternative news sources are active on 

social networks. Despite these limitations 

the number of followers (likes) and “Peo-

ple talking about the website” (the num-

ber of active interactions – likes, shares, 

comments) on Facebook is used as data 

for this research. The reach of YouTube 

channels is assessed according number of 

subscribers and views. According to 

several criteria it is possible to divide 

channels engaged in providing alternative 

sources of news in the Czech digital space 

into five groups: 

 

 Conspiracy websites  

 Alternative media 

 “Bridge media”  

 Facebook pages 

 YouTube channels 

Conspiracy websites have limited num-

ber of posted articles (approximately 5 to 

10 per week) and limited group of readers 

(not only from the quantitative perspec-

tive
2
 but also in terms of mindset prone to 

believe in conspiracy theories). Analysing 

its content, commentaries and “sensation-

al news” outnumber reports about daily 

events. Texts contain mixture of facts, 

baseless assumptions and conspiracy 

theories. Language is very aggressive, 

emotional and often vulgar. Images and 

titles used in articles are chosen to evoke 

strong emotions. The examples of con-

 

2 According to the numbers from Facebook. 



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

4 

spiracy websites are Aeronet.cz
3

, Pro-

tiproud.cz
4
, Institute of Slavic Strategic 

Studies (ISSTRAS)
5

, Novarepublika.cz
6
 

(notable because its founders were capa-

ble to organise several public seminars
7
), 

Bezpolitickekorektnosti.cz
8
 or Czechfree-

press.cz
9
. 

 

 

Channels 
10

 Likes  People 

talking 

about 

this
11

 

Aeronet.cz 2 202 234 

Protiproud.cz 13 

508 

3 081 

 

3 Aeronet.cz – http://aeronet.cz/news/ 
4 Protiproud.cz – 

http://protiproud.parlamentnilisty.cz/ 
5 ISSTRAS.cz – http://www.isstras.eu/cs/ 
6 Novarepublika.cz – 

http://www.novarepublika.cz/ 
7 Novárepublika.cz (8. 4. 2017) – 
http://www.novarepublika.cz/2017/04/videa-z-

jihlavskeho-seminare-nove.html; Novárepub-

lika.cz (10. 5. 2017) – 
http://www.novarepublika.cz/2017/05/kvetnovy-

klub-nr-2017.html 
8 Bezpolitickekorektnosti.cz – 

http://www.bezpolitickekorektnosti.cz/ 
9 CzechFreePress.cz – 
http://www.czechfreepress.cz/ 
10Counted 29.05.2017 
11 Number of active interactions – likes, shares, 
comments 

ISSTRASS XXX 277 

members 

(FB 

group) 

Czechfreepress.cz 12 

197 

20 

Bezpolitickékorektnosti.cz 19 

052 

7 324 

 

Alternative media try to look like main-

stream news websites. The published 

reports more or less follow (mostly for-

eign) daily news. Quotes from official 

sources are generally presented and arti-

cles distinguish between commentary and 

reports. Language used is fairly moderate. 

In terms of Facebook outreach the audi-

ence can be counted in tens of thousands. 

The reports often present one side view of 

events and focus on subject topics that 

can be viewed as uncomfortable for 

Western media mainstream. The exam-

ples of alternative media are CZ Sput-

nik
12

(the Czech division of Russian state-

run Sputnik), Eurodeník.cz,
13

(outlet 

owned by Russian businessmen
14

), 

ČeskoAktuálně.cz or else popular 

 

12 CZ Sputnik.cz – https://cz.sputniknews.com/ 
13 Eurodeník.cz – http://eurodenik.cz/ 
14 Neovlini.cz (25. 2. 2016) – 

http://neovlivni.cz/propagandisticky-eurodenik-
cz-vlastni-rusti-byznysmeni/ 

http://www.novarepublika.cz/2017/04/videa-z-jihlavskeho-seminare-nove.html
http://www.novarepublika.cz/2017/04/videa-z-jihlavskeho-seminare-nove.html


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

5 

AC24.cz
15

(having roughly 225 000 read-

ers per month
16

). Editors of AC24.cz also 

publish printed magazine Vědomí.
17

  

 

 

 

Channels
18

 Likes  People 

talking 

about 

this
19

 

CZ Sputnik 21 056 3 630 

Eurodeník.cz 6 703 5 606 

AC24.cz 84 562 14 040 

Časopis Vědomí 9 290 354 

ČeskoAktuálně.cz 25 197 3 751 

The term “bridge media” refers to chan-

nels already established in media main-

stream. These portals can serve as a way 

to the environment of hardcore conspira-

cy websites.
20

 Language of published 

articles and especially titles of these arti-

 

15 AC24.cz – http://ac24.cz/ 
16 NetMonitor.cz (data for April 2017) – 
http://www.netmonitor.cz/verejne-vystupy 
17 Vědomí.cz – http://vedomi.cz/ 
18 Counted 29. 5. 2017. 
19 Number of active interactions – likes, shares, 

comments 
20 RESPEKT (22. 1. 2017) – 

https://www.respekt.cz/politika/parlamentni-listy-

jsou-mostem-mezi-serioznimi-informacemi-a-
proruskou-manipulaci 

cles is highly emotional and can be some-

times disassociated from the text itself. 

These channels provide space to a wide 

range of voices, which may give legiti-

macy to more extreme figures. The au-

thors of published articles are to a large 

extent disclosed, citations are being refer-

enced and the structure of editorial office 

is provided as well.
21

 However, the space 

is also given to unknown authors publish-

ing on conspiracy websites. The reader-

ship of these channels is comparable with 

mainstream media. The most prominent 

“bridge medium” in the Czech infor-

mation space is Parlamentnílisty.cz
22

 that 

has been able to position itself as a key 

part of Czech media landscape (attracts 

roughly 800,000 readers per month
23

). Its 

role a so-called “bridge medium” to con-

spiracy channels is possible to illustrate 

on the fact that under the same domain 

operate websites like EUportal.cz
24

, 

EUrabia.cz
25

, FreeGlobe.cz
26

spreading 

disinformation and conspiracies (mostly 

about Islam or migration). Another 

 

21 See ParlameníListy.cz – Editorial office – 

http://www.parlamentnilisty.cz/redakce/redakce/ 
22 ParlamentníListy.cz – 
http://www.parlamentnilisty.cz/ 
23 NetMonitor.cz (data for April 2017) – 

http://www.netmonitor.cz/verejne-vystupy 
24 EUportál.cz – 

http://euportal.parlamentnilisty.cz/default.aspx 
25 EUrabia.cz – 

http://eurabia.parlamentnilisty.cz/default.aspx 
26 FreeGlobe.cz – 
http://freeglobe.parlamentnilisty.cz/default.aspx 



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

6 

“bridge medium” is website 

Prvnízprávy.cz.
27

 

 

Channel
28

 Likes People 

talking 

about 

this
29

 

ParlamentníListy.cz 44 375 7 088 

 

Facebook pages are a different type of 

channels than those mentioned above. Its 

content is more diverse and prone to 

influence its followers. The relevance of 

these platforms depends on the level of 

activity of its followers who can spread 

the content among other users with the 

same opinion background.  The Facebook 

page “We are here at home.com”
30

 is 

mainly focused on issues connected to 

refugees and the danger of Islamization of 

Europe. The page Zprávy (News)
31

 also 

raises issues connected with Islam and 

supports Czech president Miloš Zeman. 

Those two pages are interconnected – its 

 

27 ParlamentníListy.cz/redakce – 
http://www.parlamentnilisty.cz/redakce/redakce/ 
28 Counted 29. 5. 2017. 
29 Number of active interactions – likes, shares, 

comments. 
30 “We are here at home“ – 
https://www.facebook.com/zpravy.cz/?fref=ts 
31 Zprávy – 

https://www.facebook.com/pg/zpravy/about/?ref=
page_internal 

contact for FB messages is identical 

(@zpravy).
32

 

 

Channel 
33

 Likes People 

talking 

about 

this
34

 

We are here 

at home.com 

83 486 15 593 

Zprávy 11 392 4 243 

YouTube channels can also have a cer-

tain level of influence, especially when 

combined with other channels. Its appeal 

can be found in video material. The con-

tent of channel Česká nezávislá 

vize
35

(Czech independent TV), established 

in 2011 by pensioner Petr Černý, is based 

on information gathered from other alter-

native sources of information.
36

 Another 

 

32 We are here at home/contact details 

(https://www.facebook.com/pg/zpravy.cz/about/?
ref=page_internal) vs. Zprávy/contact details 

(https://www.facebook.com/pg/zpravy/about/?ref

=page_internal) 
33 Counted 29. 5. 2017. 
34 Number of active interactions – likes, shares, 

comments. 
35 Česká nezávislá televize  – 

https://www.youtube.com/user/svobodnatv/about 
36 Aktuálně.cz (30. 4. 2017) – 

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/zadny-sarin-v-

syrii-umirali-herci-duchodce-z-decina-vysila-
l/r~6bae2a882cb411e7903d0025900fea04/ 

https://www.facebook.com/pg/zpravy.cz/about/?ref=page_internal
https://www.facebook.com/pg/zpravy.cz/about/?ref=page_internal


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

7 

YouTube channel Svobodný vysílač
37

 

(Free transmitter), established in 2013, 

has a diverse content – political commen-

taries and interviews with minor political 

figures are mixed with programs about 

history, lifestyle or conspiracy theories.  

 

 

Channel
38

 Subscribers  Views  

Česká 

nezávislá 

televize 

7 046  2 472 

984 

Svobodný 

vysílač 

4 028 2 273 

756 

 

Main narratives 
 

The most prominent subject on Czech 

disinformation channels were issues 

connected with refugees from Arabic 

countries and the danger of Islamization 

of Europe. Specific subjects were cases of 

violent crimes committed by migrants in 

European cities, terrorist attacks or con-

sider the application of Islamic law.
394041

 

 

37 Svobodný vysílač – 

https://www.youtube.com/channel/UCUJFCkx_U

VGGBWIgGZedvKw/videos 
38 Counted 29. 5. 2017. 
39 “Migrants raped 15 year-old not far from 
Znojmo…”; EUportál (20. 5. 2017) – 

http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/17303-

uprchlici-znasilnili-nedaleko-od-znojma-15lete-
devce-krome-podezreleho-19leteho-afghance-

 

The migration crisis is often portrayed as 

a planned conspiracy of globalist elite
4243

 

or as a demonstration of inability of Eu-

ropean politicians to find an effective 

solution.
44

 The xenophobic news reports 

concerning other ethnicities (such as 

reports about violence of Gypsies young-

                                                                     

ktery-je-ve-vazbe-jde-jeste-o-dva-somalce-ve-
stejnem-veku.aspx 
40 “Italian cities collapse due to migrants…”; 

EUportál (21. 5. 2017) – 
http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/17307-

italska-mesta-kvuli-imigrantum-kolabuji-

obyvatelstvo-je-jiz-potreti-za-sebou-na-pokraji-
zhrouceni.aspx 
41 “Muslims changed strategy and conquer Wien 

by migration and natality”; EUportál (1. 5. 2017) 
– 

http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/17146-

muslimove-zmenili-strategii-a-dobyvaji-viden-
migraci-a-porodnosti-fotografie-z-nichz-mrazi-

.aspx 
42 “Migration crisis was planned since the end of 
World war…”; Parlametnílisty.cz (25. 4. 2017) – 

http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/

Migracni-krize-byla-planovana-od-konce-
svetove-valky-muslimove-jsou-jen-loutky-

Monstrum-Merkelova-a-ohavna-EU-Snad-

Trump-zjisti-ze-je-klaman-Znalec-islamu-z-
Kanady-hovori-485173 
43 “Leaked report: Billioner George Soros tries to 

use migration crisis to strengthen his influence”; 
Eurodení.cz (17. 8. 2016) – 

http://eurodenik.cz/zpravy/unikla-zprava-

miliardar-george-soros-chce-vyuzit-migracni-

krize-k-posileni-sveho-vlivu 
44 “Embarrassed Merkel and confused Czech 
hosts”; CZSputnik (26. 8. 2016) – 

http://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/201608

26/3754997/merkelova-rozpaky-cesko-zmatek-
praha.html 

http://eurodenik.cz/zpravy/unikla-zprava-miliardar-george-soros-chce-vyuzit-migracni-krize-k-posileni-sveho-vlivu
http://eurodenik.cz/zpravy/unikla-zprava-miliardar-george-soros-chce-vyuzit-migracni-krize-k-posileni-sveho-vlivu
http://eurodenik.cz/zpravy/unikla-zprava-miliardar-george-soros-chce-vyuzit-migracni-krize-k-posileni-sveho-vlivu
http://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/20160826/3754997/merkelova-rozpaky-cesko-zmatek-praha.html
http://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/20160826/3754997/merkelova-rozpaky-cesko-zmatek-praha.html
http://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/20160826/3754997/merkelova-rozpaky-cesko-zmatek-praha.html


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

8 

sters
45

 or thoughts about Jewish world-

wide conspiracy
46

) were minor but also 

present. 

 

Another popular subject was criticism of 

Western political elite that had two pat-

terns. The USA was described as aggres-

sive and war-like country which endan-

gers world peace.
47 48

 The EU elite was 

described as weak, naïve and biased due 

to their political ideology.
49

 The subject 

of election processes in Western countries 

was also vital. The usual narrative con-

nected with the elections in the US aimed 

 

45 “Violent Gypsy terrorizes Nachod and police 

does not do anything; EUportál”(30. 4. 2017) – 

http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/17187-

agresivni-cikan-terorizuje-nachod-a-stat-s-tim-
nic-nedela-podivejte-se-na-reportaz-tv-nova.aspx 
46 “French election won by Rothschild family and 

Zinonist from London City”; Aeronet.cz (8. 5. 
2017) – http://aeronet.cz/news/francouzske-

prezidentske-volby-vyhrala-rodina-rothschild-a-

sioniste-z-londynskeho-city-byli-jsme-svedky-
hry-na-alternativu-prodana-nevesta-nebo-

prodane-volby/ 
47 “Are USA preparing another false flag opera-
tion ins Syria?“; AC24.cz (11. 10. 2016) – 

http://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/8940-usa-

falesna-vlajka-novinar-americke-letouny-rusko 
48  “USA and Saudis provide free passage for 

9,000 ISIS fighters from the Iraqi Mosul to 
Syria”; Zvědavec.org (15. 10. 2017) – 

http://www.zvedavec.org/komentare/2016/10/705

6-usa-a-saudove-poskytnou-9000-bojovniku-isis-
volny-pruchod-z-irackeho-mosulu-do-syrie.htm 
49 “French government is an example of total 

idiocracy”; Bezpolitickékorektnosti.cz (19. 5. 

2017) – 
http://www.bezpolitickekorektnosti.cz/?p=88984 

to discredit the democratic candidate 

Hillary Clinton.
505152

 In the case of French 

presidential elections Emmanuel Macron 

was portrayed as a candidate of globalist 

elite. Subsequently, his victory was char-

acterised as election fraud.
53

 

 

Among other popular narratives was 

crisis in Ukraine. The country was being 

regularly illustrated as collapsing and 

ruled by incompetent government that 

terrorises its own population.
54

 Positive 

 

50  “Is Hillary an epileptic or possessed by de-

mon?”; Prvnízprávy.cz (30. 6. 2016) – 

http://prvnizpravy.parlamentnilisty.cz/zpravy/zpra
vy/je-hillary-epileptickou-nebo-demonem-

posedla-video/ 
51 “Video: Hillary Clinton just undertook the 

largest seizure. Right on the stage she had to take 
a pill”, Aeronet (9.6.2016) - 

http://aeronet.cz/news/video-hillary-clinton-

prodelala-svuj-dosud-nejtezsi-zachvat-kasle-
behem-projevu-primo-na-podiu-si-musela-vzit-

prasek-cz-titulky/ 
52 “Satanic network of Hillary Clinton rev-
eleased”, New World Order Opposition - 

http://www.nwoo.org/2016/11/11/satanisticka-sit-

hillary-clintonove-odhalena/ 
53 “Rockefellers’ mason got a key from Elysee 

palace…”; Protiproud.cz (8. 5. 2017) – 

http://protiproud.parlamentnilisty.cz/politika/3119
-rockefelleruv-zednar-dostal-klice-od-

elysejskeho-palace-dalsi-podivne-hlasovani-elity-

eu-slavi-opatrne-rec-symbolu-vprimem-prenosu-

vypukne-ve-francii-obcanska-valka-lze-

prechytracit-dabla.htm   
54  “Ukraine finds itself facing demographic 

catastrophe”; NWOO (10. 8. 2016) 

http://www.nwoo.org/2016/08/10/ukrajina-se-
ocitla-za-hranici-demograficke-katastrofy/ 



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

9 

narratives about Russia were presented 

rather occasionally. The conspiracy 

websites and YouTube channels por-

trayed Russia as the main opponent of 

aggressive USA that project a certain 

degree of stability.
55

 The alternative 

media sought to mention Russia in con-

nection with other than political issues – 

e.g. successes of its scientists or sports-

men.
56

 When it comes to the political elite 

(mainly President Vladimir Putin) they 

were presented as skillful statesmen.
57

 

The content of “bridge media” excels in 

bringing together a wide range of diverse 

voices (including those unfavorable to 

Russia), which adds to its uniqueness. 

Yet, the pool of articles showing Russia 

as a victim of Western aggression was 

often presented. For the Facebook pages 

Russian president Vladimir Putin was one 

 

55 “Bomb in Putin’s hands…”; Protiproud.cz (25. 

5. 2017) – 

http://protiproud.parlamentnilisty.cz/politika/3147
-bomba-v-putinovych-rukach-silnejsi-nez-

atomova-klic-k-tajemstvi-dneska-proc-je-rusko-

tak-vojensky-silne-pentagon-ma-tezkou-migrenu-
latani-der-a-procitnuti-do-reality-kolik-

papirovych-dolaru-je-za-dreveny-rubl.htm 
56 “There can be free medicals for everyone”; 
SputnikCZ (6. 5. 2017) – 

https://cz.sputniknews.com/svet/20170506523630

5-Rusko-bezplatne-leky/ 
57 “Focus: Unrecognized mistakes and illusions of 

the West have come to Putin's realism” 
;ČeskoAktuálně.cz (24. 4. 2017) – 

http://ceskoaktualne.cz/2017/04/zpravy-ze-

sveta/focus-nepriznane-chyby-iluze-zapadu-
narazily-na-putinuv-realismus/ 

of few politicians mentioned in positive 

connotations.
58

 

Manipulation techniques 

The manipulation techniques used by 

abovementioned channels offering alter-

native news are diverse. Conspiracy 

websites, Facebook pages and YouTube 

channels use conspiracy theories sup-

ported by emotional language, manipula-

tive titles and images. On the other hand, 

alternative media and “bridge media” 

utilised seemingly objective news in order 

to manipulate the target audience; howev-

er, the general technique was the same for 

all observed channels – to play on target 

audience negative emotions.  

 

The key findings about manipulation 

techniques employed by channels from 

Czech information environment are fol-

lowing: 

 Foreign policy focus – most of 

the news on the observed chan-

nels described events that oc-

curred abroad. This change only 

when internal dynamics enable 

dubious interpretations (e.g. dur-

 

58 EH/Analýza obsahu kampaně We are here at 
home (21. 6. 2016) – 

http://www.evropskehodnoty.cz/wp-

content/uploads/2017/02/Anal%C3%BDza-
obsahu-kampan%C4%9B3.pdf 



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

10 

ing the political crisis at the be-

ginning of May 2017
596061

). 

 Expressive language – the use 

of expressive language and even 

vulgarism.  

 Manipulative titles – titles are 

usually long and emotional (not 

always in accordance with the 

rest of the text). 

 Manipulative images– as an il-

lustration for the text used unre-

lated images produces negative 

emotions. 

 Unclear or unverifiable 

sources - texts used anonymous 

sources without further clarifica-

 

59 “Prague Maidan started? Opinion”; CZSputnik 

(11. 5. 2017) – 

https://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/20170
5115268163-praha-majda-zahajeni-ivan-

kratochvil/ 
60 “Babiš: “They can kill me but I will not de-
sign.” All Parlimanet against Babis; Aeronet.cz 

(10. 5. 2017) – http://aeronet.cz/news/babis-

muzete-me-i-zabit-ale-nebudu-rezignovat-
neodejdu-z-politiky-cely-parlament-proti-

babisovi-opakuje-se-scenar-jako-z-dob-likvidace-

vita-barty-jenom-to-ma-drsnejsi-okraje/ 
61 “An incredible massive media campaign led by 

all means to dehonest Babis…”; EUportál (9. 5. 

2017) – 

http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/17262-

neuveritelna-masivni-medialni-kampan-vedena-
vsemi-prostredky-ma-dehonestovat-babise-a-

odsoudit-babise-jako-lhare-a-podvodnika-kdyz-

uz-neni-mozne-ho-zbavit-prizne-volicu-
jinak.aspx 

tion or statements referred to 

dubious authorities
62

. 

 Generalization – texts made 

general/ hasty conclusions about 

specific groups based on indi-

vidual examples
63

. 

 Independent experts – text 

used “experts” or seeming scien-

tific findings in order to gain 

more credibility
64

. 

 Fake or distorted news – the 

statements, information or im-

ages are faked or strongly misin-

terpreted
65

.  

 One-side interpretation – text 

uncritically accepted the point of 

view of one side on the de-

scribed issue.   

 

 

62 “Ukrainian soldiers bombarded Kiev-controlled 
suburban Donetsk”; CZSputnik.cz (26. 5. 2017) – 

https://cz.sputniknews.com/svet/20170526535712

5-ukrajinsti-vojaci--Kyjev-osrewlovani-DLR/ 
63 “Machete, axe, knife, pistol, bomb”; Bezpoli-

tickékorketnosti (29. 7. 2016) –

http://www.bezpolitickekorektnosti.cz/?p=76801 
64 “Let’s face facts – the future of Britain is 

Muslim”; EUportál (17. 5. 2017) – 

http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/17221-
priznejme-si-fakta-realisticka-budoucnost-

britanie-je-islamska.aspx 
65 “Muslims in North Bohemia practice shooting 

from machine gun. Preparing combatants for 

intifada in the Czech Republic?”; Aeronet.cz (7. 

7. 2016) – http://aeronet.cz/news/muslimove-na-
severu-cech-trenuji-strelby-ze-samopalu-

priprava-kombatantu-na-vyhlaseni-intifady-v-

ceske-republice-hlavne-at-vlada-nezapomene-
lidem-odebrat-zbrane-aby-se-nemohli-branit/ 

http://www.bezpolitickekorektnosti.cz/?p=76801
http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/17221-priznejme-si-fakta-realisticka-budoucnost-britanie-je-islamska.aspx
http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/17221-priznejme-si-fakta-realisticka-budoucnost-britanie-je-islamska.aspx
http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/17221-priznejme-si-fakta-realisticka-budoucnost-britanie-je-islamska.aspx


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

11 

Hungary 

 
Channels 

Regarding the channels of pro-Kremlin 

disinformation, currently there are about 

80-100 websites in Hungary spreading the 

narratives of the Kremlin. However, the 

decisive majority of them do not seem to 

have a serious impact, at least it cannot be 

verified from the number of shares and 

likes on  Facebook, and they remain on 

the blog sphere. Altogether there are 6-10 

propaganda websites which are really 

influential, and articles posted on them 

can get easily hundreds of likes and 

shares on  Facebook. 

Not all of the above mentioned sites are 

active in the social media sphere, at least 

not directly. Due to the lack of “Twitter 

culture,” only Facebook has significant 

pro-Kremlin sites in Hungarian. 

Throughout the project we have found 

and followed only ten Facebook sites, 

with 2,000 or more supporters and a clear 

pro-Kremlin stand which share propagan-

da articles on a regular basis, mainly from 

hidfo.ru or from RT related sources. 

Hungary is characterised by a specific 

phenomenon regarding the channels of 

Kremlin disinformation narrative, namely 

that pro-Kremlin disinformation often 

appears in the mainstream media too, 

primarily in channels and newspapers that 

are either state-owned or influenced by 

the government. This is an important 

difference between Hungary and the other 

Visegrad countries. 

Out of mainstream media channels, where 

pro-Kremlin narrative is often spread, 

clearly the state news agency MTI is the 

most important, particularly because it 

provides news for free, thus is extremely 

influential throughout Hungary. One 

needs to add though, that in terms of 

content, MTI does not publish fake or 

fabricated news. However, it indeed gives 

room to such Russian opinions, either of 

leading politicians or of influential news-

papers, which serve as channels of disin-

formation on multiple levels. This ranges 

from labelling separatists in Eastern 

Ukraine as if they were a legitimate state 

to blaming the United States for the en 

masse death of civilians in Syria. 

Besides, all major dailies contain articles 

that may qualify as parts of pro-Kremlin 

disinformation. However, there are im-

portant differences even between the two 

right-wing dailies. One of them is a pro-

governmental, almost far-right, therefore 

relatively marginal newspaper which 

belongs to a controversial, pro-

governmental oligarch. There are numer-

ous authors in the staff of these dailies 

who regularly publish pieces of outright 

disinformation and anti-NATO, anti-EU 

propaganda. The background of the jour-

nalists is well-known, and many of them 

have close connections to Russia and 

Russian ideologies and the whole editori-

al staff share the same, clear political 

preferences. In the other conservative, 

independent daily, often critical towards 

the government, there are a few journal-

ists, well known of their pro-Russian 

sentiments. Their leading foreign policy 

journalist can be characterised as 



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

12 

Russlandversteher – and a really well-

informed expert on Russia – for ages, 

well before Moscow has started its coor-

dinated disinformation operations. His 

publications constitute the perfect exam-

ple of how hard it is to distinguish be-

tween honest convictions and intentional 

disinformation operations. His publica-

tions contribute to the presence of the 

pro-Kremlin narrative in the Hungarian 

mainstream press discourse. 

There are few more examples of more or 

less established journalists who have been 

representing standpoints that coalesce 

today with the Russian narrative, but their 

stance is more rooted in historical Hun-

garian pro-Eastern sentiments than in 

contemporary Russian propaganda (a 

significant part of Hungarian mythology 

has lots of Eastern connections.) 

It should be noted that several chain mails 

among the elderly population – a significant 

tool, as three million retired people live in 

the country – are also spreading pro-

Kremlin propaganda. It is difficult to meas-

ure and to reach out to these channels, how-

ever their efficiency is much higher than 

any news portal: the sender knows the 

receiver and therefore the latter trusts the 

information more, even if it is just a copy-

paste version of a pro-Kremlin article. 

Main narratives 

In terms of content, our research conclud-

ed that pro-Kremlin disinformation 

against Hungary produced surprisingly 

few content, tailored specifically to the 

Hungarian audience. This is an important 

difference if compared to Poland. Pro-

Kremlin dis-informers missed the oppor-

tunity to play on the anti-Romanian, anti-

Slovak, nationalist-revisionist attitudes 

present in certain layers of the Hungarian 

society. 

The only exception was the active spread-

ing of anti-migration content, in which 

pro-Kremlin disinformation channels 

actively participated, together with the 

Hungarian government-controlled media. 

However, in this particular case Russia’s 

interests and Hungarian government’s 

interests overlapped, because both have 

been interested in weakening the EU by 

hampering the elaboration of a common 

EU-level solution. Due to the already 

ongoing anti-migration campaign of the 

Hungarian government, anti-migration 

“news” spread by pro-Kremlin disinfor-

mation channels resonated very well 

among the Hungarian population. How-

ever, even these pieces of  “news” cannot 

be really considered as Hungary-specific 

content, since they were actively spread 

elsewhere too. 

The reason of this relative absence of 

Hungary-specific pieces is not known. 

One possible (though unlikely) explana-

tion might be that they are simply una-

ware of these possibilities. The second 

variant is that strategic and operational 

planners of pro-Kremlin disinformation 

consider the Hungarian population an 

already friendly, convinced one, therefore 

there is no need to conduct a serious 

information campaign. Another possible 

explanation might be the sheer shortage 

of resources: for running information 

operations against Hungary one needs to 

employ Hungarians (i.e. it’s not that same 

as commenting and trolling in English, 



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

13 

which can be done at a sufficient level by 

anyone, who speaks the language at a 

medium level), which limits the human 

resources pool – but again, the exact 

reasons are unknown. 

Another reason for the low-level of tar-

geted propaganda in Hungary might be 

the factor that most Hungarians – as Slo-

vaks and Czechs – are in favour of a 

country between the West and the East, as 

indicated by the latest poll of the GLOB-

SEC Policy Institute. This means that the 

Russian objective to decrease trust in the 

allied partners and institutions has actual-

ly been achieved.  

Instead, pro-Kremlin disinformation 

efforts focused on spreading generalised, 

and not specifically Hungary-focused 

content. The main strategic aims of the 

spread narratives were: 

• To erode trust in EU; 

• To foster anti-migration and anti-

refugee sentiment; 

• To generate and strengthen anti-NATO 

sentiment; 

• To generate and strengthen anti-

Americanism; 

• To discredit Ukraine, by picturing it as a 

fascist-ruled, aggressor, corrupt, failed 

state; 

• To discredit the report of the Joint In-

vestigation Team about the downing of 

Malaysian Airlines MH17 flight; 

• To discredit liberal values, human rights 

approach and NGOs dealing with the 

promotion of these values. 

 
Manipulation techniques 

 

The methods of spreading these contents 

showed a great variety, ranging from 

publishing outright fakes to doctored 

photos, from picturing Eastern-Ukrainian 

separatists backed by Russia as if they 

were legitimate, elected actors, to accuse 

the U.S. of committing war crimes in 

Syria. Probably the most common way 

they used was to misinterpret and distort 

existing, confirmed facts. 

A particular feature observed was that 

pro-Kremlin disinformation likes to circu-

late and recycle “news” produced by pro-

Kremlin disinformation sites in other 

countries in order to gain extra credibility 

and multiply the effect of a single piece. 

A spectacular example was an article 

produced originally by the globalre-

search.ca website about a U.S. Marine 

F/A-18 fighter aircraft painted to Russian 

colors, thus accusing the U.S. of prepar-

ing false flag bombings in Syria in order 

to discredit Russia. In fact, the photo-

graphed F/A-18 was member of a so-

called aggressor squadron used to train 

U.S. pilots to fight foreign forces, thus the 

picture itself was real. However, the story 

about a possible U.S. false flag operation 

was a complete fake. Nevertheless, it was 

widely circulated in Hungarian, by refer-

ring to “foreign reporters”, thus gaining 

extra credibility. 

When it comes to social media channels, 

we can clearly state that the most influen-

tial pro-Kremlin pages were hiding their 

ideological standpoint, and rather offered 



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

14 

alternative news. Only content analyses 

proved that the vast majority of these sites 

were sharing foreign policy news with 

solely pro-Russian stand. Since foreign 

policy news in Hungary are among the 

least popular ones, any news channel 

mainly specialising in foreign news and 

having no advertisement whatsoever – 

like hidfo.ru – would not follow a real 

demand or a business-driven approach. 

Only the second-line of Facebook pages – 

with approximately 20,000 followers – 

offered open support for Russia, while 

Hidfo, the semi-official Kremlin con-

trolled Hungarian news portal is only the 

5
th
 most popular among pro-Russian 

Facebook pages.  

Moldova 
 

Channels 

Russian influence in Republic of Moldo-

va is very powerful and is channelled 

through various ways, including by 

means of several mass-media institutions 

from Russian Federation which are re-

transmitted or broadcast in Moldova, via 

new media and socialising networks, plus 

the communication sources of some polit-

ical formations and other pro-Russian 

interest groups.  

Examples of websites are listed below. 

- Kp.md, web page of “Komsomolskaya 

Pravda” Russian newspaper. According to 

the data provided by the Bureau for Audit 

of Circulations and Internet (BATI), the 

Moldovan edition of the newspaper 

“Komsomolskaya Pravda”
66

 has one of 

the largest circulations of newspapers 

distributed in Moldova, and following the 

latest calculation of Internet traffic and 

audience
67

, in April 2017, the website 

Kp.md site had a market share of 7.37% 

and 132,105 real users (about 270,000 

unique visitors). It is published in Russian 

language. According to the data posted on 

the Facebook page of KP v Moldova
68

, it 

is being followed and liked by more than 

17,500 people; its page in Odnoklassniki 

network
69

 - by more than 19,000 people, 

in Twitter
70

 - by 2,900 people; 

 

- Sputnik.md, branch of Sputnik Interna-

tional, was created by the Russian Federa-

tion. In Republic of Moldova, this agency 

develops various activities on mass-media 

and public communication segment. It is 

publishing news and spreads it not only 

on its website, but also during news pro-

grams prepared by Sputnik at some radio 

stations. It organises press conferences 

and video conferences to discuss issues of 

cooperation with Russia and other Eura-

sian Union countries; it organises training 

 

66 http://www.bati.md/audit  
67 http://www.bati.md/smtai  
68  
https://www.facebook.com/kpmoldova/?pnref=lh

c&rf=265295513562524  
69 https://ok.ru/kpmoldova  
70 https://mobile.twitter.com/KpMoldova  

http://hidfo.ru/
http://www.kp.md/
https://sputnik.md/
http://www.bati.md/audit
http://www.bati.md/smtai
https://www.facebook.com/kpmoldova/?pnref=lhc&rf=265295513562524
https://www.facebook.com/kpmoldova/?pnref=lhc&rf=265295513562524
https://ok.ru/kpmoldova
https://mobile.twitter.com/KpMoldova


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

15 

courses and contests for journalists, stu-

dents, etc. According to the latest calcula-

tion of internet traffic and audience, in 

April 2017 Sputnik.md site had a market 

share of 7.34% and 131,567 real users 

(over 240,000 unique visitors). If consult-

ing the data posted on Sputnik Moldova 

Facebook page
71

, it is being monitored 

and liked by more than over 6,000 

people; by more than 2,500 people in 

Odnoklassniki
72

, and by about 800 

persons in Twitter
73

. The website has both 

versions: Romanian and Russian; since 

2016 it has expanded its activity in 

Romania; 

 

- Pan.md, webpage of Russian language 

“Panorama” newspaper. The newspaper 

and the website are owned by Dmitrii 

Ciubaşenko, journalist and former candi-

date for President of Republic of Moldo-

va on behalf of “Our Party” (political pro-

Russian formation, led by businessman 

and mayor of Balti town, Renato Usatîi, 

who is accused by Moldovan authorities 

of having committed several crimes, and 

announced in international search for 

several months). Renato Usatîi is in Mos-

cow, and from there he is leading Balti 

Town Hall and his political party. The 

newspaper and the website were very 

popular among Russian-speaking popula-

 

71 
https://www.facebook.com/ru.sputnik.md/?fref=ts  
72 https://ok.ru/sputnikmd  
73 https://mobile.twitter.com/sputnikmoldova  

tion in Republic of Moldova. In some 

periods (especially during election cam-

paigns), the newspaper was published in 

several thousand copies, but the data on 

web audience are missing. In 2016, when 

the publisher Dmitrii Ciubaşenko failed in 

the first presidential elections round, the 

newspaper stopped being published. 

Currently, not even the website pan.md is 

available. It was published in Russian 

language; 

 

- Actualitati.md, web portal of the Social-

ist party (PSRM), the party of the current 

President of the Republic of Moldova 

Igor Dodon. The domain of portal “Actu-

alitati.md” was registered by Iuri Vit-

neanski, who is a councillor on behalf of 

PSRM in Chisinau Municipal Council. 

There are no data on the website's audi-

ence. It is published in Romanian and 

Russian languages. In Facebook network, 

the page of the portal
74

 has about 1,700 

members, over 2,000 in Odnoklassniki
75

, 

about 200 readers in Twitter
76

. 

- Ntv.md, webpage of NTV Moldova, 

branch of Russian NTV channel. NTV 

Moldova television channel is owned by 

the Member of Parliament from the So-

cialist Party, Corneliu Furculiţă, who also 

owns other media properties: at least one 

TV channel and a newspaper, all having a 

 

74 https://  
www.facebook.com/groups/actualitati.md/?fref=t

s  
75 https://ok.ru/group/50677006991507  
76 https://twitter.com/ActualitatiMd  

http://www.pan.md/
https://www.facebook.com/ru.sputnik.md/?fref=ts
https://ok.ru/sputnikmd
https://mobile.twitter.com/sputnikmoldova
http://actualitati.md/
http://ntv.md/
https://www.facebook.com/groups/actualitati.md/?fref=ts
https://www.facebook.com/groups/actualitati.md/?fref=ts
https://www.facebook.com/groups/actualitati.md/?fref=ts
https://ok.ru/group/50677006991507
https://twitter.com/ActualitatiMd


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

16 

pro-Russian editorial policy. The data on 

the website audience of Ntv.md are miss-

ing. It is published in Romanian and 

Russian languages. In Facebook
77

, the 

page has 2,600 observers. 

 

- Gagauzinfo.md, web portal from Ga-

gauz autonomy, it is allegedly believed to 

belong to the governor of the region Irina 

Vlah, fact denied by her, and the statutory 

documents list other people. The website 

is the most popular online resource in the 

autonomous region, but there are no offi-

cial data on the website's audience. It is 

published in Romanian and Russian lan-

guages, the news is indirectly promoting 

the current leadership of the region, and 

the portal's editorial policy is in favor of 

Russia. In Facebook, the page of the 

portal
78

 has 2,900 observers, in Od-

noklassniki
79

 - about 1,500. 

 

 

Main narratives 

The analysis of the reports clustered 

within the project entitled “Information 

warfare in the Internet. Exposing and 

countering pro-Kremlin disinformation in 

the Central and Eastern European Coun-

tries” in Moldova shows that direct and 

indirect messages conveyed by the major-

ity of monitored publications are deliber-

 

77 https://www.facebook.com/NTV-Moldova-

331091417061339/?fref=ts  
78 https://www.facebook.com/gagauzinfo/?fref=ts  
79 https://ok.ru/gagauzinfo 

ately pursuing the inoculation of several 

major ideas into the Moldovan public’s 

mentality/thinking and, namely: “Europe 

soon to dissolve”, “The U.S. and Europe 

challenge Russia that has to defend itself 

and protect the fair system worldwide”, 

“Chisinau Government is ruled from 

outside, being unable to decide by itself”, 

“NATO prepares a nuclear war against 

Russia, and Moldova could turn into a 

battlefield in this war”, “Moldova is like-

ly to repeat Ukraine’s fate unless the 

country’s leadership re-orients to Russia”, 

“Republic of Moldova’s adherence to EU 

is impossible, and the Association 

Agreement goes against the country’s 

interests”.  

In such a way, some monitored online 

resources are constantly covering, on big 

surfaces, the opinions of certain pro-

Kremlin experts, who claim that many 

conflicts in the post-soviet space were 

exclusively of American origin, and East 

European countries, including Republic 

of Moldova, should choose between two 

development models: “The American 

model - overwhelming, totalitarian, or the 

Eurasian - fair, multipolar, preserving the 

identity and sovereignty of States”, high-

lighting that Moldova has a future only by 

Russia’s side, since “the West will not 

solve Moldova’s problems, but Russia 

will”. Usually, such subjective opinions 

are not grounded on any factual basis. 

Nevertheless, they are exposed as facts 

and stressed in the headlines of respective 

articles. 

The idea that Moldova, as well as the 

neighbouring countries, Romania and 

Ukraine, is ruled from the outside by 

means of certain networks of  graduates 

http://gagauzinfo.md/
https://www.facebook.com/NTV-Moldova-331091417061339/?fref=ts
https://www.facebook.com/NTV-Moldova-331091417061339/?fref=ts
https://www.facebook.com/gagauzinfo/?fref=ts
https://ok.ru/gagauzinfo
http://pan.md/politika/ot-tyajelogo-amerikanskogo-sapoga--k-krepkoy-gosudarstvennosti
http://pan.md/politika/ot-tyajelogo-amerikanskogo-sapoga--k-krepkoy-gosudarstvennosti
http://pan.md/politika/ot-tyajelogo-amerikanskogo-sapoga--k-krepkoy-gosudarstvennosti
http://pan.md/politika/ot-tyajelogo-amerikanskogo-sapoga--k-krepkoy-gosudarstvennosti
http://sputnik.md/russia/20160706/7852015.html
http://sputnik.md/russia/20160706/7852015.html
http://sputnik.md/russia/20160706/7852015.html
http://ro.sputnik.md/analytics/20160810/8530696.html,%20http:/sputnik.md/world/20160830/8802924.html
http://ro.sputnik.md/analytics/20160810/8530696.html,%20http:/sputnik.md/world/20160830/8802924.html
http://www.kp.md/daily/26565/3581474/


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

17 

born by the foundations of American 

billionaire George Soros and who are, as 

a matter of fact, American influence 

agents and pawns piloted by American 

administration, is insistently propagated 

by pro-Russian media. It is claimed that 

the U.S. and Europeans “are buying” 

Moldova through grants and credits and 

that there would even exist  a conspiracy 

of the West, the US and NATO against 

Moldova achieved by means of these 

influence agents and NGOs which, in 

reality, are not aiming to develop the 

country, but acting against it. According 

to the monitored online resources, the 

unique salvation for Moldova is becom-

ing closer to Russia and integrating into 

the Eurasian Union. 

Another idea that is frequently circulated 

by pro-Kremlin sources is that Europe is 

in the middle of chaos, undergoing a 

rapid disintegration process, which is 

irreversible. The Brexit will continue with 

other similar referenda, EU is morally 

decaying, failing to be any longer a de-

fender of Christianity and civilization, 

and conceding in front of aggressive 

foreigners’ invasion. By contrast, Russia 

is featured as a guardian of the orthodox 

values, investing tremendous efforts in 

instating a correct and democratic gov-

ernance in the world. But these efforts are 

discredited by persons guided by the US 

State Department, Soros Foundation, 

various NATO structures, Romanian 

Government, which are unjustly accusing 

of Russia, as their western leaders dictate.  

Pro-Russian online sources support and 

actively promote the parties and other 

formations/groups which are in favour of 

denouncing the European pathway for a 

greater proximity with Russian Federa-

tion. This could be especially noticed 

during the election campaign for presi-

dential elections in Moldova in October-

November 2016.  

 

Other false and distorted ideas channelled 

to the public through the materials pub-

lished by monitored online sources are: 

 

- “Only the naive and the idiots agree 

with the utopian idea of  Moldova’s Eu-

ropean integration”;  

- “The US and EU Commissioners and 

ambassadors promote homosexual 

demonstrations”; 

- “Moldova will be great together with 

Russia, or will not be at all!”; 

- “Moldova is a puppet-country, a pawn 

in the game of the US and the EU against 

Russia”; 

- “NATO will transform Moldova into a 

dominion”; 

- “Because of the Free Trade Agreement 

with European Union, Moldovan econo-

my is in decline”; 

- “The U.S. carries the burden for escala-

tion of war in Syria; the U.S. fails to fulfil 

its own commitments and defends the 

terrorist organization Islamic State; Rus-

sia is consistent in its fight against terror-

ism, unlike the U.S.” 

 

Manipulation techniques 

As for the manipulation techniques used 

in the articles, these include:   

- promotion of fake and stereotyped opin-

ions; 

- distortion, speculation and misinterpre-

tation of facts, denaturation of reality (e.g. 

http://www.kp.md/daily/26564/3580692/
http://www.kp.md/daily/26564/3580692/
http://pan.md/drugie/oplachennaya-demokratiya
http://pan.md/drugie/oplachennaya-demokratiya
file:///C:/CONSTANT/Downloads/DECEMBER/VISEGRAD/conspiracy%20of%20the%20West,%20the%20US%20and%20NATO%20against%20Moldova
file:///C:/CONSTANT/Downloads/DECEMBER/VISEGRAD/conspiracy%20of%20the%20West,%20the%20US%20and%20NATO%20against%20Moldova
file:///C:/CONSTANT/Downloads/DECEMBER/VISEGRAD/conspiracy%20of%20the%20West,%20the%20US%20and%20NATO%20against%20Moldova
http://actualitati.md/ru/analitika/zachem-koaliciya-proevropeyskogo-pravleniya-pugaet-moldavskiy-narod-mnimoy-russkoy-ugrozoy
http://actualitati.md/ru/analitika/zachem-koaliciya-proevropeyskogo-pravleniya-pugaet-moldavskiy-narod-mnimoy-russkoy-ugrozoy
http://actualitati.md/ru/analitika/zachem-koaliciya-proevropeyskogo-pravleniya-pugaet-moldavskiy-narod-mnimoy-russkoy-ugrozoy
http://www.kp.md/daily/26556/3573222/
http://www.kp.md/daily/26556/3573222/
http://actualitati.md/ru/es/nexit-niderlandy-gotovyat-referendum-o-vyhode-iz-es
http://actualitati.md/ru/analitika/opasnyy-politicheskiy-daltonizm-na-pochve-rusofobii
http://actualitati.md/ru/analitika/opasnyy-politicheskiy-daltonizm-na-pochve-rusofobii


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

18 

“the government of Romania is no more 

able to make independent decisions”; 

“Ukraine is a vassal of the US”);  

- promotion of the conspiracy theory 

(“conspiracy of the West, the US and 

NATO against Moldova”), the assaults to 

country’s sovereignty “as happened in 

Ukraine and Romania”; 

- exacerbation, i.e. deliberate intensifica-

tion of some information elements in 

order to highlight a specific state of pub-

lic mood; 

- artificial opposition of values and holi-

days of Eastern / Russian with the West-

ern / European; 

- presentation of opinions only of those 

experts who are in favour of a specific 

viewpoint regarding the topic discussed, 

deliberate selection of facts and figures 

with a view to justify a position;  

- use of pejorative language elements to 

convey some messages and ideas, dis-

credit and insult opponents (e.g. “those 

who believe in European integration of 

Moldova are naive and idiots”), use of 

mocking messages and personal attacks 

against adversaries, lack of feedback from 

the accused persons; 

- shallow and tendentious presentation of 

complex subjects;  

- premeditated categorization of protago-

nists in “good” and “bad”. 

 

Most of the published texts are dissemi-

nating the stereotyped opinions shared by 

pro-Kremlin experts, some half-truths and 

even false information with a view to 

promote (without any right to dispute) the 

idea that Moldova is doomed to no devel-

opment without Russia. Usually, the 

headlines and the text of the articles pre-

sent the opinions of a single person, who 

supports and promotes a specific political 

option – “pro-Kremlin”, in issues related 

to R. Moldova’s present-day and future, 

Moldova’s relationships with EU, NATO 

and Russian Federation. The headlines, 

intertitles (e.g. “The USA entire domina-

tion”, “Eurasian project – solution for 

Moldova”) and the text of the articles 

with too many speculations unconfirmed 

by the sources, or by the authors in any 

way, declarative statements, which place 

the West on the opposite side, demonising 

it (e.g. “American concentration camp”), 

NATO and EU which would bring insta-

bility and violence, as compared to Russia 

and the “Eurasian model of Putin-

Nazarbaev” “that would bring fairness, 

prosperity and respect to countries’ state-

hood” – all these are indicative of the 

article’s propagandistic nature. The ab-

sence of alternative opinions for the 

unique and generously-quoted opinion 

indicates also the disproportional and 

propaganda nature of the text. 

 

Slovakia 

Channels 

There are several channels of communi-

cation of pro-Kremlin narratives. First, 

there are the websites with articles trans-

lated from the Russian websites. The 

Slovak case is particularly interesting, 

because of the similarities between the 

Slovak and Czech language. Therefore, 

many of the articles are either translated 

from Czech or simply published in the 



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

19 

Czech language. Examples of websites 

are listed below. 

Zem a vek  

www.zemavek.sk 

“Mainstream” pro-Kremlin website pub-

lishes short articles which are translated 

into Slovak. They are usually taken from 

the Axis of Logic, RT, Sputnik, and other 

sources. A go-to website for the Kremlin 

enthusiasts. The creator Tibor Rostas is 

known to have connections to the Russian 

embassy in Slovakia. He is funding a 

paper version of Zem a vek which is sold 

in regular bookstores or paper stands. 

Their Facebook page is regularly updated 

and possesses a reach of approximately 

26,600 likes. Its editor-in-chief Tibor 

Eliot Rostas is the main source and dis-

tributor of the content. His reach is broad: 

almost 5,000 friends on Facebook and 

more than 1,000 followers on Twitter.  

 

Hlavné správy  

www.hlavnespravy.sk 

A mainstream looking, conservative 

website. The content is questioning the 

legitimacy of some of the Slovak gov-

ernmental representatives and its media 

outlets. Hlavne spravy is one of the most 

influential channel of pro-Kremlin propa-

ganda. It uses the ratio 60:40, where the 

former represents the number of reality 

based articles and the latter is the share of 

propagandistic articles. Therefore, the 

website looks genuine and trustworthy at 

first. Articles are usually not sourced and 

anonymous. 

Slobodný vysielač 

www.slobodnyvysielac.sk 

After Zem a vek, Slobodny vysielac is a 

very popular website (including radio 

station) among conspiracy theorists and 

fans of the Russian president. Slobodny 

vysielac is a broadcasting company with 

several shows a day, mostly on the vari-

ous conspiracy topics with guests which 

have the same opinion on the matter. 

Parlamentné listy 

www.parlamentnelisty.sk 

Trying to look balanced, this website is 

offering space for “both sides”, so besides 

conspiracy and pro-Russian websites, the 

page promotes mainstream news or re-

ports from conferences related to interna-

tional security. 

It is important to note that the pro-

Kremlin stories have limited penetration 

in the mainstream media. The mainstream 

media often reports on Russian influence 

and activities in the region. However, in 

March 2017, there was a story published 

about the main Slovak press agency 

TASR, establishing a working relation-

ship with Sputnik, one of the pro-Kremlin 

press agencies. TASR withdrew from the 

deal after only a couple of days following 

the outrage from the civil society and 

other media organizations. Despite this 

“success”, there is still a serious part of 

http://www.zemavek.sk/
http://www.slobodnyvysielac.sk/
http://www.parlamentnelisty.sk/


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

20 

public who prefer conspiracy and alterna-

tive media over mainstream / traditional 

media.  

 

Lastly, it is important to note that even 

several national politicians are using 

language that is like the one coming from 

the Kremlin, particularly when talking 

about NATO, the United States, or securi-

ty situation in the region. It is still diffi-

cult to properly distinguish between those 

who are directly connected to the Kremlin 

and those who’s ideology and rooted anti-

Americanism drive their actions. 

Main narratives 

The authors and articles mention the big 

conspiracy theories (i.e. Jewish conspira-

cy, 9/11 conspiracy theories, etc.) to a 

lesser extent. The big subjects included 

NATO-Russia relationship, completely 

omitting Russian domestic debate. Rus-

sian foreign policy is mostly described as 

good and helpful. The Russian interven-

tion in Ukraine is described as a helping 

hand to the “oppressed Russian speaking 

minority”. The war in Syria is portrayed 

as a war against radical terrorism, despite 

being accused by many countries of as-

sisting the regime of Bashar Assad and 

bombing civilian targets. The EU project 

and its institutions are being portrayed as 

declining and chaotic and the channels 

are proposing alternatives to status quo. 

The pro-Kremlin media focus on negative 

news regarding the EU and the West. 

They do not report on success, only on 

protests and political scandals, such as 

resignations. Articles often focus on a 

debate about leaving the EU or even 

proposing alternatives to NATO member-

ship, such as neutrality. 

Manipulation techniques 

Generalization is one of the most effec-

tive manipulation techniques. It can be 

utilised in many cases. First, the disin-

formation websites tend to put an equal 

sign between the United States and 

NATO. Completely ignoring the com-

plexity and independence of the U.S. 

foreign policy, each of their action is 

perceived as a NATO operation / mission. 

 

Mocking/Trolling is being used by poli-

ticians, such as Ľuboš Blaha from the 

SMER-SD party. He also serves as a 

Chairman of the European Affairs com-

mittee at the parliament. In his communi-

cation on social media, he likes to mock 

the reaction by NATO and allies / part-

ners to the Russian threat. He is diminish-

ing the role of Russia’s soft power in the 

region and ignoring relevant examples of 

the disinformation campaign while blam-

ing NATO and European countries of fear 

mongering and military buildup. Blaha 

himself voted for raising Slovak defense 

budget. 

Poland 
 

Channels 

The analysis of 30 cases uncovered dur-

ing the monitoring of over 50 websites in 

the framework of this project demon-

strates that pro-Kremlin propaganda in 

Poland is extensive (many websites) and 



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

21 

multi-channelled (mainly via articles on 

websites and trolling). It is also unique, 

because of some country-specific narra-

tives and applied techniques. While Face-

book (it was not analysed in the specific 

time-frame) plays an increasingly im-

portant role as a tool of disseminating 

disinformation (often by false amplifiers), 

Twitter does not play a major role in 

Poland as regards main disinfor-

mation/propaganda channels. 

Apart from the Russian government-

owned information agency Sputnik and a 

dodgy news aggregator and political blog: 

dziennik-polityczny.com, which is proba-

bly run by Russian security services
80

, it 

seems that the majority of analysed web-

sites in Poland are home-grown. While 

Sputnik serves as a reference for many 

websites, dziennik-polityczny.com is 

probably the most disinforming from all 

of the analysed websites.  According to 

its website, its editor-in-chief is Adam 

Kamiński. However, as some journalist 

have found out, this person uses the photo 

of a Lithuanian orthopaedist and 

Wojciech Brożek, who cooperates with 

the portal, uses the photo of a man from 

New York. This is important because one 

of the common characteristics of the 

articles we uncovered is the fact that they 

are usually written by anonymous au-

thors. This hinders exposing particular 

 

80  See: https://oko.press/polskie-fejki-rosyjska-

dezinformacja/ 

“journalists”, which is especially im-

portant given the fact that one of our 

recommendations to counter pro-Kremlin 

propaganda is to name & shame the au-

thors of those disinformation stories by 

debunking their stories and putting them 

in the public spotlight. We will not elabo-

rate on the ownership of the analysed 

websites, as this was not the goal of this 

project. This should be the task for inves-

tigative journalists, media and security 

services. Dziennik-polityczny.com is also 

present on YouTube. Articles produced 

by this website are often distributed by 

such websites like Neon24.pl or wier-

nipolsce1.wordpress.com. Posts with their 

articles are published on blogs and dis-

cussion forums written by anonymous 

authors (it affects all kind of media, not 

only right-wing but also liberal ones - like 

radio Tok fm). It should be stressed that 

using blogs (but also news sites' com-

ments section) is the most common meth-

od used in Poland in terms of distribution 

of disinformation.  

As far as their reach, out of 50 analysed 

websites the highest reach have five of 

them:  

- zmianynaziemi.pl; 

- www.dzienniknarodowy.pl;  

- alexjones.pl; 

- wolna-polska.pl;  

- www.pch24.pl.  

https://twitter.com/DzPolityczny
https://twitter.com/DzPolityczny
https://oko.press/polskie-fejki-rosyjska-dezinformacja/
https://oko.press/polskie-fejki-rosyjska-dezinformacja/
http://nakurort.lt/dlja-specialistov/endoprotezirovanie-sustavov-v-bolnice-druskininkaj/
http://nakurort.lt/dlja-specialistov/endoprotezirovanie-sustavov-v-bolnice-druskininkaj/
https://www.facebook.com/profile.php?id=100009745667086
https://www.linkedin.com/in/todd-graber-b49242a/
https://www.linkedin.com/in/todd-graber-b49242a/
https://www.youtube.com/watch?v=L8RsLzhAUTw
http://zbigniew77.salon24.pl/781009,szok-dowodca-grupy-bojowej-nato-pplk-steven-gventer-polacy-to-pijacy-narkomani-zlodzieje-prozniaki
http://forum.gazeta.pl/forum/w,28,163984045,163984045,Szok_pplk_StevenGventer_Polacy_to_pijacy.html
http://forum.gazeta.pl/forum/w,28,163984045,163984045,Szok_pplk_StevenGventer_Polacy_to_pijacy.html
http://www.tokfm.pl/blogi
http://www.tokfm.pl/blogi
http://dziennikniezalezny.blox.pl/html


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

22 

The following indicators were taken into 

account
81

: rank in Poland according to 

alexa.com – a website tracking traffic, 

statistics and analytics, the number of 

likes on Facebook and number of follow-

ers on Twitter. Zmianynaziemi.pl also 

publish its articles on YouTube (they are 

read by a lector and visual content is 

presented). However, this should not be 

overestimated, as we believe the most 

damaging effect on Polish society and its 

political elites (yet still negligible) is 

inflicted by dziennik-polityczny.com, 

which often serves as the main source of 

disinformation.  

Main narratives 

As regards key narratives in Poland, it 

seems that one of the main objectives of 

the pro-Kremlin propaganda is to un-

dermine friendly relations between the 

societies and governments of Poland 

and Ukraine. In order to thwart the rec-

onciliation between the two countries and 

drive a wedge between them, pro-

Kremlin websites in Poland publish many 

emotional articles, preying on fears and 

historical resentments. It is mainly (but 

not only) focused on difficult past be-

tween Poland and Ukraine (related to 

recalling the history of the Volhynian 

massacres
82

, where Ukrainians are por-

 

81 This methodology of measuring the impact of 

disinforming websites was only used in Poland. 
82  The Volhynian massacres were anti-Polish 
genocidal ethnic cleansings conducted by Ukrain-

 

trayed as wild and cruel beasts mindlessly 

slaughtering Poles). This typically Polish 

narrative is communicated with the par-

ticular aim of emotionally moving the 

reader. Stepan Bandera, who is on the one 

hand a creation of Soviet propaganda, on 

the other hand has become part of today's 

Ukrainian public symbol of the struggle 

for independence, plays a key role in the 

Volhynian massacres narrative. There-

fore, he is a subject of constant attacks. 

“Banderowcy” (Bandera supporters), 

“UPAina” and “Nazis” are words which 

are quite often used in anti-Ukrainian 

articles and commentaries below articles. 

It should be mentioned here that trolling 

in social media and in commentaries 

under articles is inextricably linked to 

Russia’s information war toolbox. Rus-

sian trolls are very active in Poland. They 

very often put their comments below 

articles published on the three biggest and 

most popular information portals: Wp.pl, 

Onet.pl and Interia.pl. Their interest is 

focused upon such topics as NATO, 

Ukraine, the European Union and Russia. 

Although sometimes it is difficult to 

distinguish whether a given commentary 

is actually an act of Russian trolling, there 

are some hints leading to such a conclu-

sion, namely, the lack of Polish characters 

(such as “ł”, “ó”, “ż”) and the use of the 

                                                                     

ian nationalists. The time frame of these massa-
cres was 1943−1945. The perpetrators were the 

Organization of Ukrainian Nationalists−Bandera 

faction (OUN-B) and its military wing, called the 
Ukrainian Insurgent Army (UPA).  



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

23 

same argumentation as in numerous pro-

Kremlin articles. Commentaries under the 

article entitled “NATO has to get ready 

for Russian invasion” regarding the At-

lantic Council’s report “Arming for De-

terrence”, published on Onet.pl, may 

serve as a good example. Main messages 

expressed in these commentaries (which 

amounted to over 2000 at the end of last 

year) were: “Poland will be destroyed by 

an atomic bomb”, “Poland will be left 

alone”, “American military industry is 

pushing for war”, “the Jews are to 

blame”.  

Regarding anti-Ukrainian narrative, it is 

increasingly focused on present issues 

related to: devastations of cemeteries, 

monuments or schools both in Poland and 

Ukraine and Ukraine migrants in Poland. 

Those incidents which are taking place 

(probably inspired by a third party), are 

then used for propaganda purposes. These 

narratives involve also articles claiming 

that “Ukrainians claim the East of Poland 

is the occupied territory of Western 

Ukraine”, that there was a “bloody coup 

in Ukraine inspired by the USA”, linking 

“Right Sector” with Volhynian massacre 

or that “there are Polish soldiers in Don-

bas”. The last narrative (based upon a 

Russian source) is particularly interesting 

since it has managed to find its way into 

the mainstream media (Radio RMF 24: 

“40 Polish soldiers of fortune on the 

Donbas frontline? This is what Donieck 

officials say.”), as well as since it was 

quoted under a false title (Sputnik Poland: 

“MOD: Yes, there are Polish special 

forces in Donbas. Rozenek was right?”). 

The second key narrative in Poland, used 

to disinform/misinform
83

 or manipulate 

public opinion, is related to NATO. Dur-

ing the analysed period disinformation 

regarding NATO was extensive. One of 

the reasons for this was NATO Summit in 

Warsaw, which happened to take place in 

the beginning of the project (July 2016). 

A particular method of disinformation 

was used: fake interviews with top Polish 

generals who were expressing unfavoura-

ble opinions about American allies, as 

well as about the Summit itself. The 

purpose of the articles was to undermine 

the confidence of Poles towards NATO 

and to impose upon the Polish public 

opinion the anti-NATO point of view – 

which has been promoted for a long time 

by Russia. Two fake interviews were 

published on the eve of the Warsaw 

NATO Summit and the first day of the 

meeting. The first one was published on 

dziennik-polityczny.com website. Alleg-

edly, top Polish general claimed there that 

"NATO guarantees were, and are, a fic-

tion and they are not worth the paper, 

they are written on".
84

 The second one 

 

83  Misinformation - the act of giving wrong 
information about something, the wrong infor-

mation that is given. Disinformation - false 

information that is given deliberately, especially 

by government organizations. 
84 “Leutanant General Mirosław Różański: NATO 
summit - more noise than concrete (actions)”; 

ndp.neon24.pl (7.7.2016) - 

http://ndp.neon24.pl/post/132563,gen-miroslaw-
rozanski-nato-wiecej-halasu-niz-konkretow 

http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/atlantic-council-nato-musi-sie-przygotowac-na-rosyjska-inwazje/44ceqr
http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/atlantic-council-nato-musi-sie-przygotowac-na-rosyjska-inwazje/44ceqr
http://www.atlanticcouncil.org/publications/reports/arming-for-deterrence
http://www.atlanticcouncil.org/publications/reports/arming-for-deterrence
http://dziennik-polityczny.com/index.php/opinia/6403-imigranci-ukrainscy-w-polsce-czyli-grozba-powoli-tykajacej-bomby
http://alexjones.pl/aj/aj-swiat/aj-wiadomosci/item/105470-zniszczenie-pomnika-i-cmentarza-w-hucie-pieniackiej-jest-dowodem-ukrainskich-intencji
http://www.stopfake.org/en/fake-polish-students-attack-ukrainian-schoolgirl/
http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/ukraincy-twierdza-ze-wschodnia-polska-okupowana-zachodnia-ukraina
http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/ukraincy-twierdza-ze-wschodnia-polska-okupowana-zachodnia-ukraina
http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/ukraincy-twierdza-ze-wschodnia-polska-okupowana-zachodnia-ukraina
http://pl.sputniknews.com/opinie/20160719/3497755/Radek-i-seks-Amerykanski.html
http://pl.sputniknews.com/opinie/20160719/3497755/Radek-i-seks-Amerykanski.html
http://pl.sputniknews.com/opinie/20160719/3497755/Radek-i-seks-Amerykanski.html
http://www.rmf24.pl/raporty/raport-ukraina/fakty/news-40-najemnikow-z-polski-na-linii-frontu-w-donbasie-tak-twierd,nId,2296412%5d
http://www.rmf24.pl/raporty/raport-ukraina/fakty/news-40-najemnikow-z-polski-na-linii-frontu-w-donbasie-tak-twierd,nId,2296412%5d
http://www.rmf24.pl/raporty/raport-ukraina/fakty/news-40-najemnikow-z-polski-na-linii-frontu-w-donbasie-tak-twierd,nId,2296412%5d
https://pl.sputniknews.com/polska/201610204098435-polscy-komandosi-w-donbasie/
https://pl.sputniknews.com/polska/201610204098435-polscy-komandosi-w-donbasie/
http://dziennik-polityczny.com/index.php/opinia/5015-gosc-dnia-gen-broni-miroslaw-rozanski-dowodca-generalny-rsz


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

24 

entitled: "Marek Tomaszycki: Andrzej 

Duda initiates hostilities", was first pub-

lished by someone using a name: Leszek 

Bobikowski. It was published on the blog 

section of mpolska24.pl. One of the ex-

cerpts from it: “President Andrzej Duda 

gave the summit an anti-Russian tone in 

such a way which initiates hostilities. In 

peacetime generals practice scenarios of 

war, but the war scenarios are made by 

politicians”. 

What is interesting is that the same day 

Polish radio's (Radio RFM 24) website 

had published an article entitled: “Brus-

sels portal: Duda initiates hostilities”, 

referring to an article which appeared in 

www.bruxelles2.eu criticising the hard-

line position of president Duda towards 

Russia.  It is important to note in this 

context, that experimental research shows 

that, to achieve success in disseminating 

propaganda, the variety of sources mat-

ters
85

. To put it in the nutshell: multiple 

sources are more persuasive than a single 

source. 

 

The fake interviews with top Polish gen-

erals is a common method used in Poland. 

This has been observed in Poland also 

after the analysed time-frame. In January 

dziennik-polityczny.com published an-

other fake interview with a Polish general 

 

85 See: Paul C . and Matthews M., "The Russian 

"Firehose of Falsehood Propaganda Model. Why 

It Might Work and Options to Counter It", Santa 
Monica, Calif.: RAND Corporation.  

(“Gen. Wojciechowski  HARD on the 

presence of US troops: American soldiers 

are to defend Poland. Nonsense!”).  This 

method is quite effective, yet it has a 

vulnerability: the recipient of the infor-

mation warfare knows which narratives 

are important for the initiator of the at-

tack. The main narratives drown from the 

two fake interviews published on the eve 

and first day of NATO summit included 

the following narratives: “West will not 

help Poland”; “West is homosexual”, “In 

case of the conflict in the East, Polish 

elites will abandon Poland”, “Poland is 

America's vassal”, “NATO is obsolete”, 

“NATO is a tool of America”, “The big-

gest threat today is in the cities in West-

ern Europe. It is terrorism, which people 

fear the most, not the aggression from 

Russia”. Hence, assuming this website is 

run by Russian security services, one may 

assume the above-mentioned narratives 

are seen as important from the Kremlin 

point of view. 

Another narrative, quite often used in 

Poland, in accusing Polish authorities of 

being Russophobic. This very useful 

narrative from the point of view of the 

Kremlin, was also present during the 

analysed period. It seems to grow in 

importance in Poland because it is univer-

sal - it may be applied by pro-Kremlin 

propaganda in almost every case to dis-

credit Polish authorities or political elites: 

it justifies all criticism of the policy im-

plemented by the Kremlin. It also serves a 

specific goal: isolating Poland from the 

Western allies and portraying its political 

leaders as emotional, irresponsible and 

Russophobic. 

http://www.rmf24.pl/fakty/swiat/news-brukselski-portal-duda-inicjuje-dzialania-wojenne,nId,2232923
http://www.rmf24.pl/fakty/swiat/news-brukselski-portal-duda-inicjuje-dzialania-wojenne,nId,2232923
http://dziennik-polityczny.com/index.php/opinia/6200-gen-wojciechowski-ostro-o-obecnosci-wojsk-usa-amerykanskie-zolnierze-maja-bronic-polski-nonsens
http://dziennik-polityczny.com/index.php/opinia/6200-gen-wojciechowski-ostro-o-obecnosci-wojsk-usa-amerykanskie-zolnierze-maja-bronic-polski-nonsens
http://dziennik-polityczny.com/index.php/opinia/6200-gen-wojciechowski-ostro-o-obecnosci-wojsk-usa-amerykanskie-zolnierze-maja-bronic-polski-nonsens
http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/eskalacja-walk-na-ukrainie-grozi-wybuchem-iii-wojny-swiatowej?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook
http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/eskalacja-walk-na-ukrainie-grozi-wybuchem-iii-wojny-swiatowej?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

25 

 

Manipulation techniques 

As far as the manipulation techniques 

used in the monitored articles, these in-

clude: 

  

• providing false facts about Russian 

involvement in Ukraine; 

• providing information, without any 

source, to cause emotional reaction; 

• misleading titles of articles which 

do not correspond to the rest of the 

article;  

• using old quotes as new information 

for propaganda purposes;  

• conspiracy theories (e.g. chemtrails, 

NATO's goal is to protect the inter-

ests of a small group of elites); 

• concealing facts which are not fa-

vourable for Russia (e.g. Katyn 

massacre denial); 

• using quotes out of context;  

• fake interviews; 

• fake statements. 

 

Another tactic used to spread misinfor-

mation is publishing articles which seem 

to be informative but are actually opin-

ions, which makes it hard to report them. 

Mixing opinions and facts is a common 

pattern observed online especially on the 

Polish version of Sputnik. Pro-Kremlin 

propaganda in Poland manages, from 

time to time, to get into the mainstream 

media. This affects not only larger parts 

of the Polish society (compared to fringe 

media's influence), but also may have a 

direct impact on bilateral relations be-

tween Poland and other countries. One of 

such fake stories, based on Russian 

source (Topnewsrussia.ru), was about 

Egypt who has allegedly sold two French-

built Mistral ships to Russia – which 

originally commissioned the ships – for 

USD 1. It was reported by the Polish 

public news broadcaster (TVP INFO: 

“Egipt sold mistrals to Russia for 1$”).  

 

However, it is important to note that pro-

Kremlin's disinformation/propaganda 

effectiveness is questionable. According 

to a recent latest poll, NATO membership 

is accepted by 82 percent of Poles. 59 

percent of Poles expressed the conviction 

that Poland can be sure of the allies' in-

volvement in its possible defence, 28 

percent of surveyed Poles had doubts. In 

this context, it is worth remembering, that 

one of the narratives in Poland involves a 

“big subject” that “Poland will be left 

alone by its allies”. The support for EU 

membership is even higher - with 88 

percent supporting membership of Poland 

in the EU
86

. 

 

It is often said that information warfare 

goes hand in hand with cyberattacks. It 

was witnessed both in American presi-

dential elections and in French elections 

when candidates’ election headquarters' 

communications were hacked and infor-

mation from it was used to attack one of 

the candidate. In Poland we have also 

 

86 http://wiadomosci.onet.pl/kraj/cbos-88-proc-

badanych-popiera-czlonkostwo-polski-w-ue-
przeciw-jest-8-proc/3rzrq38 

http://www.tvp.info/27382084/egipt-sprzedal-rosji-mistrale-za-jednego-dolara


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

26 

witnessed hacking combined with infor-

mation warfare. In January, about 100 

municipalities' websites were hacked and 

prepared message was posted on their 

websites urging local communities to 

protest against American forces on Polish 

soil
87

.    

Ukraine 
 

Channels 

Report is based on outlets StopFake 

caught on publishing fakes during the 

mentioned period. We can put the ana-

lysed websites in three categories: first 

are Ukrainian media which are covering 

news mostly objectively, and pro-Kremlin 

propaganda is a rare case of slipping in, 

mischecked or poor journalism (example 

of it might be NV.ua). Another group are 

outlets which do have strong ties with 

Russian media or are basically part of it, 

like for example Ria Novosti Ukraine 

(Ukraine’s version of Ria Novosti). And 

the third group will be Ukrainian media 

which might have strong pro-Kremlin 

position: big ones (like Vesti-ukr.net, 

Korrespondent.net etc) or  marginal ones, 

which might have Ukrainian web address 

but are mostly providing having anti-

Ukrainian coverage of events (examples: 

nk.org.ua, e-gorlovka.com.ua etc) .  And 

 

87 http://niezalezna.pl/92338-cyberatak-podczas-

powitania-amerykanow-w-zaganiu-sluzby-na-
tropie-sprawcow 

while marginal ones might be poorly 

presented in social media or not presented 

at all, which is limiting their reach, other 

abovementioned groups of outlets are 

mostly presented in all social networks 

(Twitter, Facebook,  Vkontakte) from 

where such stories can be widely spread. 

Three main origins of pro-Kremlin disin-

formation in Ukrainian media were spot-

ted: 

- story might appear in Ukrainian media 

and then being taken on by Russian pro-

Kremlin media with quoting ‘Ukrainian 

media’ as a source and base, validation of 

a story. Often Vesti-ukr.com plays this 

role, being a starting point of fakes for 

some Kremlin media) 

- it might be coming from Kremlin Rus-

sian media with Ukrainian media basical-

ly channeling them by taking on and 

spreading some of pro-Kremlin narratives 

- it might be a result of poor journalism 

- or combination of all above mentioned 

Main narratives 

All the fake and manipulative stories 

about events in Ukraine can be grouped 

into four main theme categories: 

-   “Ukraine as failed state” theme;  

-   “Dangerous Ukrainians” theme;  

- “Ukraine is breaking Minsk agree-

ments” theme; 

-   “Everyone loves Russia” theme.  



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

27 

“Failed state” (“zrada” narrative, which 

translates from Ukrainian as “betrayal” 

narrative). It consists of all the disinfor-

mation stories which aim is to show that 

Ukraine authorities are not capable and 

are not having power in their hands, or 

are betraying their people by deceiving 

them and stealing budget resources. It 

also aims to present Ukraine as if it’s 

falling apart. 

Stories are about (but not limited to):  

 

- government isn't capable and country is 

in complete chaos (like alleged ‘hunger 

riots’
88

 in Ukraine or being in a second 

away from ‘energy collapse’
89

 for exam-

ple); 

- people are not supportive of govern-

ment
90

; 

- minorities demand autonomy
91

.  

 

88 In Ukraine, supermarket and restaurant were 

seized for food , nk.org.ua, 
http://nk.org.ua/ukraina/golodnyie-buntyi-na-

ukraine-zahvatili-supermarket-i-restoran-radi-

edyi-71401 (19.09.2016) 
89 Atomic scientists: energy collapse  and eco-

nomic disaster await Ukraine , Ria Novosti 

Ukraine 
http://rian.com.ua/analytics/20160821/101502853

9.html ( 21.08.2016) 
90 Media polls: Disenchanted Ukrainians give up 

on their government, RIA Novosti Ukraine, 

http://rian.com.ua/analytics/20160712/101306338
6.html ( 12.07.2016) 
91 Ukraine’s Gagauz minority demand autonomy, 

Korrespondent 
http://korrespondent.net/ukraine/comunity/37192

 

Media that where caught on these topics 

are: Ria Novosti Ukraine, nk.org.ua, 

Fakty.ictv.ua, korrespondent.net among 

others. 

Here we should separately include story 

like the one about the student who was 

allegedly to be expelled
92

 because he 

asked Ukrainian President ‘uncomforta-

ble’ question
93

 – to present as if authori-

ties behave authoritarian and to fuel peo-

ple’s anger. 

The second narrative is about dehuman-

ised and dangerous Ukrainians, which is 

shown through different types of stories. 

For example – through mashing together 

Ukraine and ISIS
94

. Also popular narra-

tive – presenting as if Ukrainian are 

threatening Russian language or orthodox 

                                                                     

08-hahauzskaia-obschyna-ukrayny-khochet-
referendum-o-sozdanyy-avtonomyy (18.07. 2016) 
92 The student who asked the President the "un-

comfortable" question, is expelled from universi-
ty  , mzm.zp.ua http://mzm.zp.ua/studenta-

zadavshego-prezidentu-neudobnyj-vopros-

vygonyayut-iz-universiteta (8.10. 2016) 
93 The student who asked the President the "un-

comfortable" question, is expelled from universi-

ty , Antikor.com.ua 
https://antikor.com.ua/articles/128242-

studen-

ta_zadavshego_prezidentu_neudobnyj_vopros_vy

gonjajut_iz_universiteta_-_smi (07. 10. 2016)  
94 State Duma deputy: to the south of Ukraine 
continue to flock Islamic radicals, nk.org.ua 

http://nk.org.ua/politika/deputat-gosdumyi-na-

yug-ukrainyi-prodoljayut-stekatsya-islamskie-
radikalyi-76005 (25.10.2016) 

http://nk.org.ua/ukraina/golodnyie-buntyi-na-ukraine-zahvatili-supermarket-i-restoran-radi-edyi-71401
http://nk.org.ua/ukraina/golodnyie-buntyi-na-ukraine-zahvatili-supermarket-i-restoran-radi-edyi-71401
http://nk.org.ua/ukraina/golodnyie-buntyi-na-ukraine-zahvatili-supermarket-i-restoran-radi-edyi-71401
http://rian.com.ua/analytics/20160821/1015028539.html
http://rian.com.ua/analytics/20160821/1015028539.html
http://rian.com.ua/analytics/20160712/1013063386.html
http://rian.com.ua/analytics/20160712/1013063386.html
http://korrespondent.net/ukraine/comunity/3719208-hahauzskaia-obschyna-ukrayny-khochet-referendum-o-sozdanyy-avtonomyy
http://korrespondent.net/ukraine/comunity/3719208-hahauzskaia-obschyna-ukrayny-khochet-referendum-o-sozdanyy-avtonomyy
http://korrespondent.net/ukraine/comunity/3719208-hahauzskaia-obschyna-ukrayny-khochet-referendum-o-sozdanyy-avtonomyy
http://mzm.zp.ua/studenta-zadavshego-prezidentu-neudobnyj-vopros-vygonyayut-iz-universiteta
http://mzm.zp.ua/studenta-zadavshego-prezidentu-neudobnyj-vopros-vygonyayut-iz-universiteta
http://mzm.zp.ua/studenta-zadavshego-prezidentu-neudobnyj-vopros-vygonyayut-iz-universiteta
https://antikor.com.ua/articles/128242-studenta_zadavshego_prezidentu_neudobnyj_vopros_vygonjajut_iz_universiteta_-_smi
https://antikor.com.ua/articles/128242-studenta_zadavshego_prezidentu_neudobnyj_vopros_vygonjajut_iz_universiteta_-_smi
https://antikor.com.ua/articles/128242-studenta_zadavshego_prezidentu_neudobnyj_vopros_vygonjajut_iz_universiteta_-_smi
https://antikor.com.ua/articles/128242-studenta_zadavshego_prezidentu_neudobnyj_vopros_vygonjajut_iz_universiteta_-_smi
http://nk.org.ua/politika/deputat-gosdumyi-na-yug-ukrainyi-prodoljayut-stekatsya-islamskie-radikalyi-76005
http://nk.org.ua/politika/deputat-gosdumyi-na-yug-ukrainyi-prodoljayut-stekatsya-islamskie-radikalyi-76005
http://nk.org.ua/politika/deputat-gosdumyi-na-yug-ukrainyi-prodoljayut-stekatsya-islamskie-radikalyi-76005


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

28 

churches
95

 – both important elements of 

“Russian world” (Russkiy Mir) concept.  

“Ukraine’s breaking Minsk agreements” 

narrative includes such news as alleged 

story about UEFA investigating Ukraine 

on doping scandal
96

. Media that were 

caught on these themed stories are, 

among others: e-gorlovka,  report-

er.com.ua , NV.UA, segodnya.ua. 

Examples of “Everyone loves Russia” 

narrative are stories such as “Europe is 

lifting sanctions against Russia” or “The 

Donetsk Republic opens representation in 

EU” (“The Donetsk People’s Republic” 

being part of “Russian world” narrative). 

Media such as comments.ua
97

, gazeta.ua
98

, 

 

95 Orthodox priests have told the Europeans on 

seizures of churches in Ukraine , Podrobnosti.ua 

http://podrobnosti.ua/2132357-pravoslavnye-
svjaschenniki-rasskazali-evropejtsam-o-zahvatah-

hramov-v-ukraine.html (19.09. 2016) 
96 Euro 2016: UEFA will launch an investigation 
into the case of doping of the Ukrainian national 

team players,  Segodnya.ua 

http://www.segodnya.ua/sport/tournaments/euro_
2016/news/evro-2016-uefa-nachnet-

rassledovanie-po-delu-ob-upotreblenii-dopinga-

igrokami-sbornoy-ukrainy-730696.html 
97 The DPR announced the opening of its repre-

sentation in the EU , Comments.ua 

https://comments.ua/life/556109-boeviki-

donbassa-otkrivayut.html (27. 08. 2016) 
98 Belgium may cancel the sanctions against 
Russia, Gazeta.ua 

http://gazeta.ua/articles/politics/_belgiya-mozhe-

vidminiti-sankciyi-proti-rosiyi/712825 (24. 07. 
2016) 

Ria Novosti Ukraine, zn.ua (Zerkalo 

Nedeli)
99

 and segodnya.ua were caught on 

this one. Here we can see how the narra-

tive is being created. Like in “Belgium’s 

lifting sanctions” story – while stating the 

fact – there was a proposal – media ma-

nipulate other elements or even don’t 

mention them – for example that this 

purely advisory proposal was made by a 

representative of a party that has only 1 

seat in a lower house of a Parliament, as 

well as that to be implemented it needs to 

be adopted in the Senate (upper house)
 100

. 

Manipulation techniques 

As for main tactics that were used to 

create fake stories these are:  

- using foreign institutions, experts and 

social media to prove, support and pro-

vide seemingly legit basis for the story;  

- twisting, misreporting and manipulating 

of information.  

What is important and should be men-

tioned though, is that Ukrainian media 

 

99 Zerkalo Nedeli, The Belgian parliament will 
consider a resolution on lifting the sanctions 

against Russia http://zn.ua/WORLD/parlament-

belgii-rassmotrit-rezolyuciyu-o-snyatii-sankciy-s-

rf-219675_.html (24.07.2016) 
100 Parliament of Belgium proposed to abolish 
sanctions against the Russian Federation 

http://www.segodnya.ua/politics/pnews/parlament

u-belgii-predlozhili-otmenit-sankcii-protiv-rf-
736533.html(24.07.2016) 

http://podrobnosti.ua/2132357-pravoslavnye-svjaschenniki-rasskazali-evropejtsam-o-zahvatah-hramov-v-ukraine.html
http://podrobnosti.ua/2132357-pravoslavnye-svjaschenniki-rasskazali-evropejtsam-o-zahvatah-hramov-v-ukraine.html
http://podrobnosti.ua/2132357-pravoslavnye-svjaschenniki-rasskazali-evropejtsam-o-zahvatah-hramov-v-ukraine.html
https://comments.ua/life/556109-boeviki-donbassa-otkrivayut.html
https://comments.ua/life/556109-boeviki-donbassa-otkrivayut.html
http://gazeta.ua/articles/politics/_belgiya-mozhe-vidminiti-sankciyi-proti-rosiyi/712825
http://gazeta.ua/articles/politics/_belgiya-mozhe-vidminiti-sankciyi-proti-rosiyi/712825
http://zn.ua/WORLD/parlament-belgii-rassmotrit-rezolyuciyu-o-snyatii-sankciy-s-rf-219675_.html
http://zn.ua/WORLD/parlament-belgii-rassmotrit-rezolyuciyu-o-snyatii-sankciy-s-rf-219675_.html
http://zn.ua/WORLD/parlament-belgii-rassmotrit-rezolyuciyu-o-snyatii-sankciy-s-rf-219675_.html


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

29 

sometimes do react to fakes being refuted, 

and there are cases when stories were 

taken down or even there was a debunk-

ing of published story, although with no 

mentioning of previous mistake from the 

outlet’s side (at least no cases were spot-

ted during the period of monitoring). This 

shows that debunking and social shaming 

strategy proves to be effective with some 

of Ukrainian media, as well as we can 

highly recommend, as additional meas-

ure, creating more of quality and truthful 

media content about Ukraine so as to 

provide audience with access to quality 

information – and so that it will be harder 

for junk news to intrude. Also, educating 

audience is crucially important. By teach-

ing people critical thinking and media 

literacy to raise awareness of what media 

really are, people will be able to defend 

themselves in cases when media is mis-

used or used as a weapon. It is also im-

portant to teach journalists and those 

responsible for creating media content 

with the intention that poor journalism 

cases decrease. 

 

Conclusions and recom-

mendations 

The analysis of nearly 200 cases shows 

that pro-Kremlin narratives in V4 plus 

Moldova and Ukraine can be both general 

and country-specific. The former, such as 

strong anti-NATO narratives, could be 

observed during the analysed period 

(July-October 2016) in Hungary, Moldo-

va and Poland.  Strong anti-EU narrative 

could be seen in Moldova and Slovakia. 

What unites the analysed websites is their 

common and negative approach to-

wards NATO and the European Union. 

Some of them do not even mention Rus-

sia but rather focus on degrading Western 

systems, governments or particular ideas 

or policies, and try to persuade the read-

ers that there is no such thing as objective 

truth. Those two strategic narratives go 

hand-in-hand with the foreign policy-

goals of Kremlin which is to undermine 

the cohesion of NATO and EU. 

On the other hand, one could observe 

some specific country-tailored measures. 

There is a strong anti-Ukrainian narrative 

in Poland (related to Volhynian massa-

cres, “Ukrainians claims the East of Po-

land is the occupied territory of Western 

Ukraine”,, “bloody coup in Ukraine in-

spired by the USA” or linking “Right 

Sector” with Volhynian massacre). It 

seems in case of Poland, anti-Ukrainian 

narrative seems to play the most im-

portant role. 

The most prominent subject on Czech 

disinformation channels were issues 

connected with refugees from Arabic 

countries and the danger of Islamization 

of Europe. Specific subjects were cases of 

violent crimes committed by migrants in 

European cities, terrorist attacks or con-

sider the application of Islamic law. The 

migration crisis is often portrayed as a 

planned conspiracy of globalist elite or as 

a demonstration of inability of European 

politicians to find an effective solution.  

In Moldova, anti-EU narrative seems to 

play the most important role. Direct and 

indirect messages conveyed by the major-

ity of monitored publications are deliber-

http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/ukraincy-twierdza-ze-wschodnia-polska-okupowana-zachodnia-ukraina
http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/ukraincy-twierdza-ze-wschodnia-polska-okupowana-zachodnia-ukraina
http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/ukraincy-twierdza-ze-wschodnia-polska-okupowana-zachodnia-ukraina
http://pl.sputniknews.com/opinie/20160719/3497755/Radek-i-seks-Amerykanski.html
http://pl.sputniknews.com/opinie/20160719/3497755/Radek-i-seks-Amerykanski.html
http://pl.sputniknews.com/opinie/20160719/3497755/Radek-i-seks-Amerykanski.html


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

30 

ately pursuing the inoculation of several 

major ideas into the Moldovan public’s 

mentality/thinking and, namely: “Europe 

soon to dissolve”, “The U.S. and Europe 

challenge Russia that has to defend itself 

and protect the fair system worldwide”, 

“Chisinau Government is ruled from 

outside, being unable to decide by itself”, 

“Moldova is likely to repeat Ukraine’s 

fate unless the country’s leadership re-

orients to Russia”, “Republic of Moldo-

va’s adherence to EU is impossible, and 

the Association Agreement goes against 

the country’s interests”. One of the tech-

niques used to spread misinformation is 

publishing articles which seem to be 

informative but are actually opinions, 

which makes it hard to report them. Mix-

ing opinions and facts is a common pat-

tern observed online especially on the 

Polish version of Sputnik. It was also 

reported by Ukrainian analysts. 

Regarding Hungary, surprisingly few 

content has been uncovered which was 

tailored specifically to the Hungarian 

audience. This is an important difference 

if compared to Poland. The only excep-

tion was the active spreading of anti-

migration content, in which pro-Russian 

disinformation channels actively partici-

pated, together with the Hungarian gov-

ernment-controlled media. 

In Slovakia, there are distinguishing 

features in both subjects and form. In 

terms of subjects the articles in Slovakia 

are focusing on anti-Americanism and 

pro-neutrality and pan-Slavism rather 

than traditionally pro-Russian views.  In 

form, many articles have grammatical 

mistakes as they are translated from Rus-

sian.  

Regarding  key narratives in Ukraine, we 

can group misinformation/disinformation 

stories into four main theme categories:  

“Ukraine as failed state” theme, “Danger-

ous Ukrainians” theme, “Ukraine is 

breaking Minsk agreements” theme and 

the “Everyone loves Russia” theme. 

Even though Twitter does not play a 

major role in V4 (e.g. in Hungary and 

Poland) as regards main disinfor-

mation/propaganda channels, attention 

should not be limited only to websites. 

Other channels such as Facebook pages 

or YouTube can be effectively utilised to 

project similar messages.  

 

 

Recommendations 

Academic Researchers/Think-tanks 

should concentrate upon:  

- Target audience – who are the receiv-

ers/groups that can be influenced by these 

channels employing manipulative tech-

niques and what is the likely impact?  

- Authors – what are their motivations? 

Do they want to “go public” and defend 

their work? What is the background of 

described channels? What is the business-

model? How high is the level of connec-

tivity among these channels?  

- Educate public about the ethic of infor-

mation – explain the phenomenon to 

journalists (so that they do not quote the 

fakes), politicians (so that they do not use 

borderline channels), companies (so that 

they do not advertise there), pensioners 



 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

31 

(who may be easily influenced by strong-

ly emotional information), pupils and 

students (so that they learn to be critical 

as early as at school level).   

Myth-busters  

- Be aware about limitations of debunking 

strategy – what do we want to achieve? 

Who do we want to inform? 

- Present findings in national languages 

(one of the main difficulties with the East 

Stratcom products. Disinformation Re-

view should be produced in all EU lan-

guages) and through other channels with 

a wide reach (communicate with main-

stream media including TV channels and 

tabloids). 

- Conduct research on new platforms (e.g. 

Snapchat for younger generation). 

- Not only debunk the single fake news 

but try to look for general patterns/tips – 

engage groups with tailored messages 

(e.g. Zvolsiinfo – a group of university 

students present the challenge of disin-

formation in schools). 

State bodies  

- Be aware of propaganda problem and 

actively communicate with public in 

order to minimise the possibility of in-

formation shortage. Otherwise this can 

produce greater uncertainty among target 

audience. 

- Encourage Internet companies (such as 

Facebook or Google) to develop and use 

tools against fake news, fake profiles and 

others tools of influence. 

Key question – right balance  

- Be aware that this challenge should not 

be given greater space than it deserves – 

on the one hand it is necessary to be vigi-

lant but on the other greater public atten-

tion runs the risk of encouraging disin-

formation activities.  

- Regular meetings between the repre-

sentatives of the Ministry of Foreign 

Affairs, the Ministry of Interior and the 

Ministry of Defence should be conducted 

with journalists. The latter should be 

given examples of the disinformation 

techniques used against the government 

offices (e.g. false interviews or false 

statements made by Bartłomiej Misiewicz 

on Gen. Skrzypczak or false statements 

by General Różański who allegedly called 

for protest in Wesoła against minister of 

defence Antoni Macierewicz). 

  

- Ministries of Education should imple-

ment a new subject: critical thinking into 

the curriculum (following the Swedish 

example where starting from 2018 chil-

dren will be taught to distinguish fake 

news from real ones as early as at primary 

school). Investment in education is a 

long-term goal to fight disinfor-

mation/propaganda. This change should 

be preceded by dedicated workshops for 

teachers, which could be conducted by 

NGOs. 

- An alarm system notifying the key 

stake-holders (public administration, 

http://dziennik-polityczny-com.salon24.pl/752852,bartlomiej-misiewicz-ostro-o-gen-waldemarze-skrzypczaku-byl-skazony-genetycznie
http://dziennik-polityczny-com.salon24.pl/752852,bartlomiej-misiewicz-ostro-o-gen-waldemarze-skrzypczaku-byl-skazony-genetycznie
http://dziennik-polityczny-com.salon24.pl/752852,bartlomiej-misiewicz-ostro-o-gen-waldemarze-skrzypczaku-byl-skazony-genetycznie
http://m-rozanski.salon24.pl/767142,macierewicza-do-dymisji
http://m-rozanski.salon24.pl/767142,macierewicza-do-dymisji
http://m-rozanski.salon24.pl/767142,macierewicza-do-dymisji
http://m-rozanski.salon24.pl/767142,macierewicza-do-dymisji


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

32 

journalists) about an increased risk of 

disinformation at a particular time 

(NATO Summit, anniversaries such as 

11th of July - National Day of Remem-

brance of Victims of Genocide perpetrat-

ed by Ukrainian nationalists against Poles 

during World War II) should be consid-

ered. It could resemble the anti-terrorist 

alerts.  

- Regular workshops for civil servants 

about ways to counter disinformation 

should be conducted. In this context, 

more cooperation is needed between 

NGOs running projects regarding disin-

formation and public administration. 

 

- To address the main (anti-Ukrainian) 

narrative in Poland, which is trying to 

drive a wedge between Poland and 

Ukraine, we recommend journalists in 

both countries to strengthen informal 

links (by for example setting up a special-

ly dedicated groups in social media which 

could serve as a hub for pro-Kremlin 

disinformation related to relations be-

tween Poland and Ukraine). Such initia-

tive could serve as a first contact line of 

defence when suspected news affecting 

relations between two countries appear 

and journalists are not sure about the 

reliability of the source. 

 

- An increased vigilance must be main-

tained not only in the vicinity of im-

portant dates related to political events, 

anniversaries, etc. (in the case of Poland, 

it concerned the NATO summit in War-

saw – two fake interviews with the Polish 

generals, the anniversary of the Volhyn-

ian massacre, or the arrival of the US 

brigade in Żagań as an reinforcement of 

NATO's eastern flank) but also during 

spontaneous riots or events particularly 

polarising the public. Pro-Kremlin propa-

ganda machine is eagerto take advantage 

of such events (e.g. the beating of a 14-

year-old teenager by her peers in Gdansk 

and the twisting this story in the Rus-

sian/Ukrainian media, or the riots in Ełk 

connected with the death of 21-year-old 

Daniel). As indicated above and con-

firmed by some of the identified narra-

tives, one of the Kremlin's propaganda 

objectives is to isolate Poland from 

NATO and the EU. Therefore, the greater 

the radicalization of events, this picture of 

Poland becomes more negative, which is 

in the Kremlin's interest. 

 

- Revealing who is behind the websites 

which are spreading pro-Kremlin propa-

ganda should be the task for investigative 

journalists, media and security services. 

 

- Name & shame the authors of those 

disinformation stories by debunking their 

stories and putting them in the public 

spotlight. 

- Raising awareness about pro-Kremlin 

disinformation should be one of the tasks 

of public media. Putting this topic into the 

spotlight should be done in major evening 

news. 

- In order to raise awareness among the 

public, documentary films highlighting 

the problem of pro-Kremlin disinfor-

mation should be supported, produced 

and aired in the prime time of the public 

television. 

http://www.stopfake.org/en/fake-polish-students-attack-ukrainian-schoolgirl/
http://www.stopfake.org/en/fake-polish-students-attack-ukrainian-schoolgirl/
http://www.stopfake.org/en/fake-polish-students-attack-ukrainian-schoolgirl/
http://www.stopfake.org/en/fake-polish-students-attack-ukrainian-schoolgirl/


 

 

INFORMATION WARFARE  IN THE INTERNET 
COUNTERING PRO-KREMLIN DISINFORMATION     IN THE CEE COUNTRIES 

| Centre for International Relations & Partners 

33 

- Regarding Poland, new institution 

should be established comprised of jour-

nalists, political scientists, historians, 

linguists. Preferably it should be within 

the Chancellary of the Prime Minister (it 

needs a strong mandate). This institution 

dedicated to monitoring, analysing and 

foreseeing disinformation should be the 

hub of the stratcom efforts of the gov-

ernment.  

 

 

Centre for International Relations 

& Partners

 

Partners: 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

The project is co-financed with the International Visegrad Fund. 

www.visegradfund.org 

 

http://www.csm.org.pl/en
http://www.api.md/
http://ceid.hu/
http://pssi.cz/
http://www.sfpa.sk/en/
http://www.stopfake.org/en/news/
http://www.visegradfund.org/


Centre for International Relations (CIR) is an independent, non-government analytical 

centre established in 1996 which deals  with Polish foreign policy and the most important 

issues of international politics. CIR is active in research, education and publishing,  

organises conferences and meetings, and participates in international projects 

in collaboration with similar institutions in many countries. CIR creates a forum  

for debate and exchange of ideas in matters of international politics, relations  

between states and challenges in the global world. CIR’s activities are addressed  

above all to local-government officials and to entrepreneurs, as well as to officials  

of the central administration, politicians, diplomats, political scientists  

and the media. In 2014, CIR was again recognised as one of the best think-tanks 

in East-Central Europe in the study “The Leading Public Policy Research  

Organisations in the World” conducted by the University of Pennsylvania.  

 

 

CENTRE FOR INTERNATIONAL RELATIONS 

 

CENTRE FOR INTERNATIONAL RELATIONS ul. Mińska 25, 03-808 Warszawa t: +48 22 646 52 67 
www.twitter.com/CIR_CSM            www.facebook.com/CIR.CSM 

 

06/2017 

Avolum qui verruptatiis 
et aditae poribuse 
F. Luptatem ut acimporerem fuga. Occate 

natiam volum qui verruptatiis et aditae 

poribus, con nis am labor rate pa venduciisqui 

Insteadof a free market, privatisation, the force ofcapital and acceptance for deep social differ -

http://www.twitter.com/CIR_CSM
http://www.facebook.com/CIR.CSM

